Vypracované otázky ke zkoušce podzim 2012
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
•
Občané rovněž mohou podávat jak ústní, tak písemné návrhy
•
Od písemnných návrhů je třeba odlišit petice, které se řídí zvláštní zákonnou
úpravou (zák. č.85/1990 o právu petičním)
•
Většna těchto oprávnění patří nejen občanům ČR (v souladu s mezinárodními
smlouvami)
•
Obce a kraje často konají i v přenesené působnosti a ne jen v působnosti samosprávné, i
když ta převažuje, hovoříme o podílu občanů na územní správě obcí a kraje
18. Vztahy obcí a krajů, vztah státu a územní samosprávy
Vztah obcí a krajů
•
Stojí na principu respektování autonomie samosprávného postavení obcí
•
Kraje tak mají vyšší postavení, nikoliv však nadřízené
- 30 -
Úvod do studia veřejné správy
•
Tento přístup koresponduje s Evropskou chartou územní samosprávy
•
K Evropské chartě se vztahuje nález Pl. ÚS 34/02, který poukazuje na
zvláštní postavení charty jako dokumentu, který se nevztahuje k lidskoprávní
problematice, ale upravuje v podstatě kolektivní práva. ÚS také upozorňuje
na fakt, že charta nezaručuje územní samosprávě absolutní svobodu, neboť to
ostatně ani není evropskou tradicí.
•
Fungování obcí a krajů také upravuje tzv. princip subsidiarity (Správu veřejných
záležitostí má vykonávat orgán, který má nejblíže k občanům. Orgány od občanů dál
mají vykonávat jen nezbytě nutnou část těchto záležitostí.)
•
Čím dál tím více je také problém provést jednoznačné rozhraničení působnosti
samostatné a přenesené jak u obcí tak u krajů, když se v praxi hypotetické nebo
reálné právní rozdíly stírají => úkol pro pokračování reformy veřejné správy
•
V učebnici pak pokračuje třístránková polemika o budoucnosti reformy VS, co by
bylo potřeba a takové sračky. Stačí říct, že postupem času bude ustupovat potřeba
veřejnoprávní regulace ve prospěch posilování principů občanské společnosti