Ekonomické-základy-práva-materiál-na-zkoušku-2017_40 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Dílo – Summa teologická
- zejména se věnuje Aristotelovi, jehož některé myšlenky přijímá
- Většinu Aristotelových myšlenek obhajuje a odůvodňuje z křesťanského pohledu
- Například argumentaci proti úroku zdůvodňuje tím, že úrok je odměna za čas po který věřitel
čeká na vrácení zapůjčené částky
- Čas ale náleží Bohu, a proto nemá věřitel žádat odměnu
Tomistická syntéza - Snaha o dosažení harmonie mezi filozofií Aristotela a křesťanským učením
Zabývá se spravedlivou cenou (justum pretium).
Pokus o normativní vyjádření podmínek, kdy je cena morální – spravedlivá (není zdrojem obohacení
jednoho na úkor druhého. Cena vyšší je nemorální a hříšná.)
Uchován i princip ekvivalence ve směně.
Přiměřenost se posuzuje ve vztahu k udržení životního standardu rodiny odvozeného od jejího
společenského postavení. Do konstrukce se tak promítají současně dvě hlediska:
• jedno je spjato s náklady na výrobu a prodej
• druhé přihlíží ke společenskému postavení výrobce a obchodníka
Konstrukce je významná tím, že poprvé výslovně vztahuje cenu k jejím nákladům (dominující přístup
klasické politické ekonomie). Do ekonomického myšlení vstupuje reprodukční funkce ceny.
Strukturu spravedlivé ceny tvoří:
• náklady výrobce na výrobu
• náklady obchodníků na dopravu a prodej + přiměřený zisk obchodníka
• daně, cla, mýta a jiné poplatky, které musí být obchodníkem uhrazovány
Náklady výrobce jsou chápány jako náklady přiměřeného živobytí. Zisk obchodníka byl chápán jako
rozdíl mezi cenou, za kterou pořizuje a cenou, za kterou prodává. Ostatní poplatky mají charakter
dodatečného nákladu obchodníka.
Další kanonisté – mnozí z nich vedle spravedlnosti ceny uvažují i o jiných rysech ceny
Např. Scottus spojuje spravedlivou cenu i s představou subjektivního ocenění
Buridanus chápe hodnotu výrobku jako význam, který člověk výrobku přisuzuje.