Ekonomické-základy-práva-materiál-na-zkoušku-2017_40 stran
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
Johannes Buridanus
Mikuláš Oresme
- Dva paralelní zdroje, oddělené světy – autority církevní a světské
- Vliv Bible, křesťanské filozofie, etiky a teologie + antických filozofů, zejména Aristotela
- Raně-křesťanské obce – spíše negativní vztah k práci (ještě v antice), odmítání bohatství a
soukromého vlastnictví
-
Hieronymus – 4.-5. Stol. n. l. – každý boháč je hříšník nebo dědic hříšníka. Hromadit půdu či peníze
znamená brát jiným, co jim náleží
Změna přichází s filozofií Augustina Aurelia
AUGUSTINUS AURELIUS – O obci boží (O státě božím)
- Augustinus Aurelius odmítá negativní vztah k práci, naopak tvrdí že každá práce je
prospěšná, a to i práce fyzická, manuální, kterou staví naroveň práci duševní (reakce na
Platona)
- Soukromé vlastnictví se podle něj udržuje za pomoci světské moci
- Práce je povinnost všech
- Bůh nezná žádné sociální ani hospodářské rozdíly
Charakteristika středověkého ekonomického myšlení:
Zemědělství: stále považováno za nejprospěšnější z hospodářských činností (nemůže se Bohu nelíbit);
Naturální hospodářství zaujímá první místo
Rezervovaný postoj k tržnímu hospodářství, avšak postupně obchod přijímán, pokud je zisk spravedlivý
- zcela nepřijatelné je půjčování peněz na úrok, potlačování lichvy
- zakázáno nejdříve pro duchovní autority, od 5. století i pro laiky
- exkomunikace z církve pro lichváře od 12. století (odepření církevního sňatku i pohřbu)
- stávající pozemkové vlastnictví je prohlášeno za uspořádání vlastnických poměrů, které vnáší
do vztahů ve společnosti řád.
TOMÁŠ AKVINSKÝ – významný pro evropské ekonomické myšlení mimo jiné i tím, že znovu
zpřístupnil myšlení antických filozofů