Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!






20. Emil Zola - Zabiják

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (25,49 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Emil Zola - Zabiják - 1877 Když byl Coupeau v posteli, dala mu dva pomeranče. Dojalo ho to. Byl zase velmi milýod té doby, co pil thé a co nemohl zapomínat svoje srdce na pultech výčepu. Nakonec se odvážilamluvit s ním o jeho pomatení; byla překvapena, že uvažuje docela normálně, jako za starýchdobrých časů.,,To je pravda,“ řekl a posmíval se sám sobě, ,,to jsem se namluvil nesmyslů! Představ si,že jsem viděl krysy a že jsem běhal po čtyřech, abych jim nasolil ocásek! A ty jsi mě volala!Nějací chlapi si to chtěli s tebou dát! No a takové všelijaké hlouposti, strašidla za bílého dne… jáse na to moc dobře pamatuji, kotrba je ještě dobrá… Ale teď už mám pokoj, zdá se mi všelicos,když spím, mám všelijaké můry, ale můry má každý.“Gervaisa u něho zůstala až do večera. Když přišel lékař v šest hodin na vizitu, řeklCoupeauovi, aby natáhl ruce. Už se skoro netřásly, zbylo jen slabé chvění v konečcích prstů. Alejak přicházela noc, stával se Coupeau neklidným. Dvakrát se najednou na posteli posadil, díval sena zem do tmavých koutů místnosti. Najednou natáhl ruku, jako by o stěnu rozmáčkl nějaké zvíře.,,Copak je?“ ptala se Gervaisa poděšeně.,,Krysy. Krysy,“ zašeptal. I. část Zasazení výňatku do kontextu díla Úryvek je vyňat z konce díla, kdy je Coupeau v léčebně, jelikož ho alkohol překonal a sám by to nezvládl. Téma a motiv Téma:kritikaživotních podmínek nejnižší vrstvy tehdejší doby - 19. stol. Francie Motivy:alkohol - zabiják, lenost, závist, ironie osudu, láska, smrt Časoprostor: Paříž v době realismu (druhá polovina 19. století), krčmy, prádelna, prostředí nejnižší vrstvy Kompoziční výstavba chronologický děj,dobrá orientace v ději, jsou zde dlouhé popisné části, končí katastroficky (hl. hrdinka umírá), členění na kapitoly. Prvky retrospektivní – Gervaisa vzpomíná na to, jaké to bylo dříve Jedná se o kauzalní a zároveň tektonickou výstavbu fabule Vysvětlení názvu díla:zabiják symbolizuje alkoholismus jako skryté zlo Autorský postoj:vypravěč se snaží být zcela nestranný, zachytit objektivní realitu Literární druh a žánr Druh:Próza Žánr:Naturalistický román II. část Vypravěč:er - forma Postavy: Gervaisa (žervéz) - hlavní hrdinka, zpočátku velmi pracovitá a starostlivá skromná matka a milující žena, ze které se vlivem prostředí stává líná, rozhazovačná alkoholička Cupeau (kupó)- Gervaisin manžel, zpočátku velmi pracovitý, ochotný a pozorný, po těžkém zranění se z něho stává alkoholik, který bije svou ženu i dceru, byl klempíř, spadl, alkohol mu ochromil mozek Lantier(Lantije) - Gervaisin bývalý manžel, utekl s jinou, umí vystupovat velmi dobře a dobře také působí na své okolí, avšak ve skutečnosti se jedná o vypočítavého sukničkáře, který vše dělá pouze ve svůj vlastní prospěch, povaleč příživník, snaží se zalíbit a pak utrácí cizí peníze, Nana - dcera Gervaisy a Capeau, která je odmala velmi neposedná a která v 15-ti letech utíká z domu, žije na ulici, vede nezřízený život a rodiče využívá pouze jako občasnou noclehárnu Klaudius a Štěpán - synové Gervaisy z prvního manželství manželé Lorilleuxovi - příbuzní Cupeau, lakomí, závistiví kovář Goujet (Guže)- ochotný, milý, nezkažený kovář, který miluje hlavní hrdinku, nezištně ji půjčuje peníze, vše ji odpouští, miluje Gervaisu Bochovi - správci bytu, kde bydlí Gervaisa s Coupeauem Vyprávěcí způsoby (jazyk) nespisovné výrazy, vulgarismy ( „k sakru“), nadávky, přezdívky, výrazný projev naturalismu (popis opilců, špinavých místností, ..), citově zabarvené a slangové výrazy v přímé řeči autor využívá autentický jazyk spodiny společnosti, zdůrazňuje obraz jejich bídy Typy promluvhodně přímé řeči, dialogy III. část Tropy a figury a jejich funkce ve výňatku francouzské slovo -thé metafora - „zapomínat svoje srdce na pultech výčepu" slang - kotrba Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku (motivy výňatku ad.) Dialog mezi Gervaisa Coupeauem, vyprávěcí slohový postup, užití přímé řeči : ,,Copak je?“ ,,Krysy. Krysy,“ Tropy a figury v díle Literárně-historický kontext Kontext autorovy tvorby Je to 7. román Emila Zoly z dvacetidílného cyklu Rougon-Macquartové, který vyšel v roce 1877. Většinou je považován za jedno ze Zolových nejlepších děl. Francouzský spisovatel – představitel naturalismu vliv na politický život ve FranciiMluvčí školy naturalismu, který se snažil člověka zachytit v jeho přirozeném chování se všemi pudy, vrozenými sklony a dispozicemiV dětství ztratil otce - v dílech minimum rolí postav otce – bez zkušeností nedokázal věrně vylíčitČlověka chápal jako biologický objekt, neuznával jeho psychiku, vycházel z předsvědčení, že literatura musí aplikovat vědecké postupyZemřel náhle na otravu kouřem z kamen Literární/obecně kulturní kontext NATURALISMUS Krajní forma realismu, která ukazuje člověka jako pasivní produkt vlivů prostředí, dědičnosti, jeho pudů a vášníUkazuje patologické jevy ve společnosti (kriminalita, násilí, prostituce, alkoh

Témata, do kterých materiál patří