7.-Herakleitos-z-Efezu-29.-3.-2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
7. Herakleitos z Efezu (29. 3. 2016)
540 př. n. l. – 480 př. n. l.
Efez – město na území dnešního Turecka
Má blízko k Miléťanům – vliv je zde evidentní, v jistém smyslu na ně navazuje (zejména na Anaximandra)
Hlavním tématem jeho filozofie jsou protiklady
Dochovala se nám třetina jeho původní knihy – stovky sentencí, které považujeme za „Herakleitovy výroky“
Zlomky jsou bytostně záhadné, nevíme, jestli jsou vytržené, nebo v souvislostech; kde mají začátek, kde konec
Neznáme název knihy (buď „Řeči“, „Řeč“, „Logos“)
Celou ji měl k dispozici Sokrates – řekl: „Vše čemu jsem rozuměl je skvělé, myslím, že stejně skvělé je to, čemu jsem neporozuměl“ (obdivuje ho)
Někdy je text přirovnáván k otázce luštění a hologramu
Když ji četl Aristoteles, řekl, že je Herakleitova filozofie temná, nejasná, používá nefilozofický jazyk (kritizuje ho)
Sám Herakleitos je bytostně záhadným = přízvisko temný filozof
Mluví povýšeneckým jazykem (byl aristokrat, ale nezabýval se moc politikou)
Raději bude hrát s dětmi kostky, než tlachat s dospělými
Homérovi říká, že by měl být zmrskán, Pythagoras je král tlachalů (kritický vůči svému okolí)
První z filozofů, kde detekujeme výrazný obrat k Sokratovi (starání se o sebe, starání se o duši)
Protože mluví záhadně, váže se to i na jednu anekdotu (zemře údajně tak, že přišel do města žádat o vytáhnutí vody z těla ohněm → lékaři to nepochopili, léčil se sám, zahrabal se do kupky hnoje a tam zemřel)
Známá je jeho nauka protikladů – v anekdotě, že chtěl vodu vyléčit ohněm
Jeho záhadný výrok: lépe je vyhazovat mrtvoly, nežli hnůj (jeden z výkladů: cokoliv je živé, má duši, tak se to projevuje formou jakýchsi výparů, aktivity, což hnůj má, ale když člověk zemře, tak ji nemá) → hnůj aspoň smrdí a tím je i po smrti živý
Výrok, že příroda se ráda skrývá (když chceme tuto skrytou přírodu poznat, je nejlepší, když ji popíšeme skrytě)
Věděl, že už jazyk má v sobě to, co později nazvali jednota protikladů (jedno slovo označuje jakoby život a smrt)
Chce, ať jazyk odpovídá skutečnosti, chce neobvyklým jazykem poukázat na neobvyklou a skrytou pravdu světového řádu (logos)
Nauka o protikladech předpovídá, že jsou tu spíše výrazné protiklady (muž x žena, teplo x studeno)
Jsou jakýmsi způsobem jednotné, jsou propojeny (nemůžou být jeden bez druhého)
Chce říct, že jsou skoro jedním (Aristoteles ale tvrdí, že základem myšlení je zákon sporu, „a“ nemůže být „b“ – jsou-li dvě věci, tak nemůžou být stejné, jsou různé)
Život ohně = řada zvratů jednoho protikladu v druhý (vychází z Milétské školy)
Protiklady ve světě: život x smrt, bdění x spánek, den x noc), léto x zima…
Protiklady vzájemně:
Bojují (den soupeří s nocí, život se smrtí)
Přecházejí jeden v druhý (den se převrací v noc, život ve smrt)
Dosvědčují hodnotu (den je schopen noci, život smrti)