7.-Herakleitos-z-Efezu-29.-3.-2016
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nikdy o protikladech nemluví v podobě podstatných jmen, vyjadřuje dějové linky (něco chladne, noc se převrací v den)
Výraz pantha rein = vše plyne (on ho sám ale neřekl)
Svět je neustálé dění (pravidelné, cyklické dění)
Je vytvořena stabilita harmonických proměn, protiklady spolu bojují
Liší se od Pythágora, u kterého jsou protiklady v rovnováze
Protiklady jsou propojeny, pak spolu bojují, a pak se i promění
Bez tohoto soupeření nevznikne věc (boj je i pozitivní) – myšlení, je výsledkem boje všech myšlenek, které se střetávaly
To, co je tu věčné, je boj
Metoda fiasmus (na testu)!!!
Návod, jak číst některé jeho tajemné zlomky
Svobodný lid x otroci
Lidi x bohové
Svobodný do kříže je Bůh, otroky jsou lidi
Den x noc
Nedostatek x nasycení
Den je nasycenost, noc je nedostatek
Ale výroky si můžeme různě křížit → metoda fiasmu
Často používá - výrok má střední ambivalentní moment (nevíme, jestli ho číst k začáteční straně věty nebo konečné části věty)
Aristoteles kritizuje – jak můžeme něco psát, když nevím, kam to slovo patří?
Marně se očišťují (krví) jsouce potřísnění (Řekové dělali oběti a tekla krev, dělali je proto, aby se očistili, ale tím se zase ale potřísnili) → chce, abychom to četli na obě strany
Reflektuje složitost, skutečnost života
Když mluví, nic nepřidává (vše vykládá, co vidí, cítí, nahmatá) → sice interpretuje, ale v interpretaci nepřidává (Miléťané mají spekulace o vodě a tvoří teze, o kterých však nic neví → něco přidali, co neviděli)
Vše vidí z pohledu celku (každou věc vnímá v souvislosti s celkem ostatních věcí)
Princip vnitřního smyslí
Řekne den a noc se střídají, jsou si vnitřně jednotné, bojují spolu (filozofové říkají, že by to neřekl, kdyby to zároveň v sobě nezažil) → on to v sobě zažil a interpretuje to
Boj je otcem všeho i králem všeho (jedny činí bohy jedny lidmi, jedny svobodnými, jedny otroky)
Mluví o harmonii noci (oproti Pythagorovi, který má harmonii dne)
Špatnými svědky jsou oči a uši, mají-li barbarské duše – bere si příklad z dobových soudů (když u soudu řekne, slyšel jsem, že ho zabil, tak je to dost mizerné svědectví, když řekl, že viděl, že ho zabil, ale co když je to na dálku?) – špatné jsou, pokud nerozumí situaci, nedetekují ji
Řekl, že šel hledat sebe samého
Rozum je lidem společný, ale většinou lidé žijí tak, jakoby měli svoje vlastní myšlení
Hloupý člověk bývá zaražen při každé řeči
Ti, co hledají zlato, vykopají mnoho země a málo najdou
Jaká je podstata světa?
Dynamický proces, kde je hnací silou boj
Jako pralátku uvedl oheň – kosmický oheň byl pro něj něco víc, než obyčejný oheň, ale symbolizoval proměnlivost (ten boj, nebo světový proces)
Nikdo z Bohů ani z lidí nevytvořil svět, ale byl a je věčně hasnoucím a rozžíhajícím ohněm
To, co člověka bohy spojuje je tvůrčí síla, kterou však má původně oheň (my se na tuto sílu můžeme pouze odvolávat)
Bohové i lidé jsou světoobčany (jsou uvnitř světa), ale křesťanské myšlenky odstoupily boha od lidí
Svět je věčně tvůrčí síla, svět je hrající si dítě, svět je volně pohozená hromada smetí (někdy tam ten logos je, někdy jakoby tam nebyl)
My lidé světu určitým způsobem propadáme, my ho nevlastníme