distancnioporafinancepodniku
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
V posledních letech se u nás začaly používat kalkulace neúplných nákladů (angl.metoda Direct Costing).
Normová metoda
Spočívá v tom, že se předem stanoví normy přímých nákladů a zjišťují se odchylky skutečných nákladů od těchto norem a změny norem. Používá se operativních norem platných k určitému datu; nazývají se základní (výchozí) normy (plánové normy, platné po celý rok resp. čtvrtletí, stejně jako běžné operativní normy, které se mění s každou změnou výrobních podmínek, jsou pro normovou metodu nevhodné).
Platí vztahy:
Základní norma ± změna normy = operativní norma
Operativní norma ± odchylka od operativní normy = skutečná potřeba
Základem norem nákladů jsou normy v naturálním vyjádření (v kg, m, min, kWh, apod.); jestliže se vynásobí naturální normy cenou (tarifem),zjistí se norma v peněžním vyjádření, která se používá v kalkulacích. Pro kalkulace nákladů lze odvodit tyto vztahy:
Základní kalkulace ± změny norem = operativní kalkulace
Operativní kalkulace ± odchylky od operativních norem = výsledná kalkulace
Obdobou normové metody kalkulace je metoda standardních nákladů (Standard Costing). Ta v oblasti jednicových nákladů je obdobná metodě normové, zahrnuje však i standardy režijních nákladů, standardy využití výrobní kapacity, cenové standardy aj. Standard je obvykle jeden, nerozlišují se operativní, základní, plánové apod. jako u norem. Stanovují se i plné standardní náklady určitého výkonu (zahrnují jak standardní jednicové, tak standardní režijní náklady). Standardy a standardní náklady slouží především ke kontrole (zjišťují a hodnotí se odchylky skutečných nákladů od standardních) a tím i k řízení nákladů.
Úkol k textu.
Definujte fixní a variabilní náklady, náklady přímé a režijní a uveďte ke každé kategorii 3 příklady.
Úkol k zamyšlení.
V jakém případě hodnota odpisu přechází do výrobní režie a v jakém případě přechází do správní režie?
Část pro zájemce.
Hospodářská střediska se označují jako ucelené vnitropodnikové útvary.Najděte na webových stránkách, co znamená pojem tzv.výkaz provozního odpočtu a k čemu slouží.
Otázky.
Jaké typy kalkulací znáte?
Uveďte příklady rozvrhových základen.
Jaké metody kalkulace znáte?
Kdy byste použili kalkulaci s poměrovými čísly?
Co je podstatou metody standardních nákladů?
Shrnutí kapitoly.
V 10. kapitole jsme si ujasnili, k čemu slouží kalkulace nákladů, jaké typy kalkulací známe a jakými kalkulačními technikami tyto kalkulace nákladů můžeme provádět.
11. řízení oběžného majetku
V této kapitole se dozvíte:
Co je podstatou oběžných aktiv;
Jaké funkce oběžná aktiva plní v podniku;
Jaké jsou metody řízení oběžných aktiv.
Budete schopni:
Určit podstatu oběžných aktiv;
Definovat funkce a strukturu oběžných aktiv;
Řídit běžný majetek.