Základy_TV_shrnutí_1.r._ZS
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Schopnost: (umět je charakterizovat)
Diferenciační
Orientační
Reakční
Rytmická
Rovnováhová
Schopnost sdružování
Schopnost přestavby
Maximální tempo
Senzitivní období pro rozvoj koordinace: 7 – 10 let !!!
Př./cvičení:
Akrobatická cvičení, kotouly vpřed, vzad, stoj na rukou,
Cvičení rovnováhy, cvičení s náčiním – s čím: švihadla, tyče, míče,míčky
Cvičení na trampolíně, manipulování s předměty – míčky, míče
Házení, vrhání, překonávání překážek – slalomové dráhy, pohybové hry, asymetrická cvičení .
Rychlostní schopnosti: 2 formy projevu:
reakční akční
na podněty jednorázovém provedení
při odpovědi opakovaném provedení
Reakční rychlostní schopnost – schopnost odpovídat na daný podnět nebo zahájit pohyb v co nejkratším časovém úseku.
Akční rychlostní schopnost – schopnost provést určitý pohybový úkol v co nejkratším časovém úseku od započetí pohybu nebo maximální frekvenci.
Př./cvičení: běh na 10 – 30 metrů, běh se změnami směru = člunkový běh, starty z různýách poloh s výběhem do 10 metrů, hody a vrhy (rychlost pohybu paží), rychlé skoky, výskoky, poskoky, odrazová cvičení, pohybové hry.
Pohyblivost – vztahu se k rozsahu pohybu v jednotlivých kloubech a definuje jako „schopnost vykonávat pohyby ve velkém rozsahu, jak to umožňuje kloubní systém člověka“.
Dělení: dynamická, statická, aktivní (rozsah pohybu dosažený vlastními silami), pasivní (s dopomocí vnějších sil)
Metodické pokyny: cvičit méně, ale častěji, každý den, koncentrace, cvičení provádět do krajních poloh.
Př./cvičení: cvičení, která vedou mnohonásobným opakováním k protahování, uvolňování a posilování svalových skupin a vazivového aparátu příslušného kloubního spojení
Cvičení protahovací, relaxační, posilovací (švihy, hmity v krajních polohách).
Motorické dovednosti
Chápeme jako dispozice ke správnému a účelnému provádění určité pohybové činnosti, které se získávají v procesu motorického učení.
Co to je schopnost?
Co to je dovednost? + příklady
Jaké jsou rozdíly mezi schopností a dovedností?
Schopnost Dovednost
Jejich úroveň je výsledkem adaptace
Na nespecifické podněty na specifické podněty
Nemusí být specifické pro určitou činnost jsou specifické pro určitou činnost
Jsou poměrně stálé v čase vyjadřují aktuální předpoklady
Prostředí je poměrně málo ovlivňuje projevuje se v nich značně vliv prostředí
Jejich počet je omezen např. vliv rodiny …
(cca 50 základních) neobyčejně velký počet (je jich více)
Jsou dány geneticky
Je vrozená, rozvíjíme je učíme se je, zdokonalujeme je
Př. Př.
(síla, obratnost, vytrvalost, rychlost) (jízda na kole, lyžování, plavání,
bruslení, chytání míče, střelba míče atd.
ZOZ = zdravotně orientovaná zdatnost
Zdatnost – obecně: schopnost vyrovnat se s vlivy prostředí