11
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
prenatální, natální ,postnatální období (novorozenec)
Toto období začíná oplozením vajíčka, kdy dochází k růstu a vývoji jedince
(plodu) v těle matky a končí porodem
Embryonální fáze
- oplodnění až ca 3 měsíce. Tvoří se základ orgánů (zvýšená citlivost na vliv negativních vlivů).
Fetální fáze
- 3 měsíce až porod. Plod reaguje na podměty (akustické), je aktivní (pohybuje se) a má schopnost sociální interakce s matkou.
Novorozenec
od narození do 3 měsíců
přizpůsobování se vnějšímu prostředí (termoregulace, přijímání potravy, vylučování, dýchání)
spánek (20 hodin denně)
Kojenec od 3 měsíce do 1 roku
od 4 měsíce sleduje předmět i pohybem hlavy, zvedá hlavu ,5-8 měsíc – sedí, od 9. měsíce – leze, 12. měsíc-chodí
rozpoznávání barev, lokalizace zdroje zvuku, rozlišení hlasů; rozvoj motoriky a poznávacích funkcí, schopnost chůze otevírá nové možnosti; aktivní činnosti (strkání do míče, tlačení auta)
strach z neznámého (i osob)
rozvoj myšlení – spojování (ťuknutí do hračky způsobí zvuk), schopnost předvídat následky činnosti
batole 2-3. rok
aktivní osvojování řeči, touha po poznání
období vzdoru
napodobování (slova, činnosti)
hrubá motorika (chození po schodech), první malůvky (mazanice – tvary); jemnější motorika (listování knihou, lžička, zapínání knoflíků)
předškolák 4. – 5. rok
věk otázek
manuální zručnost
fantazie – dětský animismus – oživuje věci
dětská lež
mladší školní věk 6. – 11/12. rok
hlavní motiv – škola-čtení,psaní,počítání
soutěživost, spolupráce
starší školní věk – puberta 12–15 rok – individuální
pohlavní dospívání
intenzivní tělesný růst
zájem o sexualitu, zvídavost, masturbace
emoční nevyváženost, labilita, problémy se sebepřijetím
kritičnost k autoritám – vzpoura, vrstevnické skupiny, party mají větší vliv než rodina a škola
Adolescence 16–18 rok
Volba povolání,láska,příprava na rodinný život a manželství
City se stabilizují, rozum-téměř jako dospělý ,ale chybí zkušenosti
Dospělost
Mladší 20–30
Člověk je nejsilnější a nejodolnější
Mozek-vrcholná zralost
Žena-mateřské city
Muž-touha po profesním vzestupu, seberealizaci
Střední 30–45
Rozvoj profesních schopností
Začátek tělesných problémů (obezita,srdce,jítra,žaludek,záda)
Starší 45–60
Stárnutí-vrásky, šediny
Častější zdravotní potíže-odchod do důchodu – deprese
Odchod dětí z domova – Syndrom opuštěného hnízda
Stáří
Inteligence
Lze ji chápat jako obecnou schopnost
chápána jako soustava duševních vloh podmiňujících především intelektový výkon jedince
druhy inteligence
fluidní – vrozená ,roste se schopností se učit, ve stáří upadá
sociální inteligence – schopnost chápat vztahy mezi lidmi a účinně je ovlivňovat, označovaná také jako sociální obratnost nebo kompetence, emoce