16. MARKETING (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
např. V bankovním sektoru se užívá 5p – zapojení, zúčastnění ve vztahu ke klientům
1P – Produkt
-
z hlediska marketingu se produkt chápe komplexně statek či služba příp. informace, která je nabízena klientům (může to být i např. návštěva kina)
-
produkt je chápán jako komplexní soubor, total produkt, že zákazník kupuje celý komplex, aniž si toto uvědomuje
-
firmu zajímá především spotřebitelské vnímán produktů tak, jak na výrobek nahlíží nejen současný, ale i potenciální klient
-
v podstatě by se dalo říci, že výrobce hledá i nevyslovená přání zákazníka
-
struktura výrobků se graficky označuje jako jádru plus 2 slupky (vrstvy), kde jádro tvoří podstatu produktu, tedy to, čím produkt uspokojuje naší potřebu, je to vlastně jeho užitná hodnota např. mobil
-
každý produkt má svou životnost, což je doba, po kterou se produkt na trhu udrží
-
životní cyklus výrobku prochází několika fázemi:
P I. II. III. IV.
(produkt)
Q
(množství)
-
fáze – ZAVÁDĚNÍ
-
v této etapě produkt přináší výrobci menší zisky, někdy i ztráty
-
výrobce vynakládá velké částky na propagaci a reklamu
-
snaží se dostat produkt do podvědomí, proto je ochoten dávat zavádějící ceny a smířit se i se ztrátou
-
fáze – RŮST
-
začíná růst objem produkce -> zákazníci si na nový výrobek zvykli -> více jej kupují => proto může stoupat i cena, obraz i zisky
-
výrobce snižuje náklady na jeho propagaci
-
fáze – ZRALOST
-
produkt je již na trhu usazen -> má své stabilní zákazníky -> dobře se prodává -> přináší největší zisky => výrobce nejvíce vydělává
-
výrobce už nemusí vynakládat žádné náklady na propagaci, výrobek je již znám
-
fáze – ÚPADEK
-
dochází k poklesu zájmu o výrobek -> výroba se snaží o drobné úpravy
-
facelift – drobné vylepšení
-
klesá prodej, zisky a zastoupení na trhu
-
klienti i zákazníci očekávají nový produkt, který by měl být momentálně ve fázi růstu
tyto fáze jsou přesně zpacifikované co do obsahu, ale nikoliv co do času, je zřejmé, že výrobce chce zkrátit fázi I., částečně i II. a naopak maximálně prodloužit fázi III.
2P – Price (Cena)
-
Cena je jedním z rozhodujících faktorů mixu, jelikož prostřednictvím ceny jsou tvořeny tržby
-
Proto výrobci kladou velký důraz na tvorbu ceny
-
Nesmí být ani příliš nízká (důvěra), ale ani vysoká (odradí)
-
Jsou na ni odlišné pohledy jak ze strany výrobce, tak kupujícího
-
Výrobce chce:
-
Návratnost
-
Investice
-
Přiměřený zisk
-
Místo na trhu
-
Postavení mezi konkurencí
-
Jsou i další hlediska a to:
dobré jméno
pověst
tradice…
-
Zákazníci naopak hledají variantu optimální ceny, tedy co nejvyšší kvalitu za co nejnižší cenu
-
Specifickou cenovou kategorií je obchodní rozpětí (marže, rabat), což je rozdíl mezi cenou nákupní a prodejní
-
Stanovení ceny vychází z:
-
jednotlivých nákladů na výrobu (kalkulace)
-
fáze životního cyklu výrobku
-
vnímání konkurence
-
stanovená regulace (vláda záměrně reguluje určité ceny, příp. stanovuje konkrétní tarify)
-