Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16. MARKETING (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (50.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • např. V bankovním sektoru se užívá 5p – zapojení, zúčastnění ve vztahu ke klientům

1P – Produkt

  • z hlediska marketingu se produkt chápe komplexně statek či služba příp. informace, která je nabízena klientům (může to být i např. návštěva kina)

  • produkt je chápán jako komplexní soubor, total produkt, že zákazník kupuje celý komplex, aniž si toto uvědomuje

  • firmu zajímá především spotřebitelské vnímán produktů tak, jak na výrobek nahlíží nejen současný, ale i potenciální klient

  • v podstatě by se dalo říci, že výrobce hledá i nevyslovená přání zákazníka

  • struktura výrobků se graficky označuje jako jádru plus 2 slupky (vrstvy), kde jádro tvoří podstatu produktu, tedy to, čím produkt uspokojuje naší potřebu, je to vlastně jeho užitná hodnota např. mobil

  • každý produkt má svou životnost, což je doba, po kterou se produkt na trhu udrží

  • životní cyklus výrobku prochází několika fázemi:

P I. II. III. IV.

(produkt)

Q

(množství)

  1. fáze – ZAVÁDĚNÍ

  • v této etapě produkt přináší výrobci menší zisky, někdy i ztráty

  • výrobce vynakládá velké částky na propagaci a reklamu

  • snaží se dostat produkt do podvědomí, proto je ochoten dávat zavádějící ceny a smířit se i se ztrátou

  1. fáze – RŮST

  • začíná růst objem produkce -> zákazníci si na nový výrobek zvykli -> více jej kupují => proto může stoupat i cena, obraz i zisky

  • výrobce snižuje náklady na jeho propagaci

  1. fáze – ZRALOST

  • produkt je již na trhu usazen -> má své stabilní zákazníky -> dobře se prodává -> přináší největší zisky => výrobce nejvíce vydělává

  • výrobce už nemusí vynakládat žádné náklady na propagaci, výrobek je již znám

  1. fáze – ÚPADEK

  • dochází k poklesu zájmu o výrobek -> výroba se snaží o drobné úpravy

  • facelift – drobné vylepšení

  • klesá prodej, zisky a zastoupení na trhu

  • klienti i zákazníci očekávají nový produkt, který by měl být momentálně ve fázi růstu

  • tyto fáze jsou přesně zpacifikované co do obsahu, ale nikoliv co do času, je zřejmé, že výrobce chce zkrátit fázi I., částečně i II. a naopak maximálně prodloužit fázi III.

2P – Price (Cena)

  • Cena je jedním z rozhodujících faktorů mixu, jelikož prostřednictvím ceny jsou tvořeny tržby

  • Proto výrobci kladou velký důraz na tvorbu ceny

  • Nesmí být ani příliš nízká (důvěra), ale ani vysoká (odradí)

  • Jsou na ni odlišné pohledy jak ze strany výrobce, tak kupujícího

  • Výrobce chce:

  • Návratnost

  • Investice

  • Přiměřený zisk

  • Místo na trhu

  • Postavení mezi konkurencí

  • Jsou i další hlediska a to:

  • dobré jméno

  • pověst

  • tradice…

  • Zákazníci naopak hledají variantu optimální ceny, tedy co nejvyšší kvalitu za co nejnižší cenu

  • Specifickou cenovou kategorií je obchodní rozpětí (marže, rabat), což je rozdíl mezi cenou nákupní a prodejní

  • Stanovení ceny vychází z:

    • jednotlivých nákladů na výrobu (kalkulace)

    • fáze životního cyklu výrobku

    • vnímání konkurence

    • stanovená regulace (vláda záměrně reguluje určité ceny, příp. stanovuje konkrétní tarify)

Témata, do kterých materiál patří