Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




16. MARKETING (1)

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (50.54 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

16. MARKETING

  • Je to společensko-vědní disciplína, součást ekonomiky, která se zabývá veškerými činnostmi související s výrobkem jako takovým

  • Bývá špatně chápán jako samostatný prodej, odbyt nebo reklama, což jsou pouze jednotlivé součásti marketingu

  • Nelze vyjádřit jednoznačnou definicí, je však skutečností, že zahrnuje od průzkumu, zajištění výroby, propagaci, prodej a následný servis –> vlastně všechny činnosti s tím související

  • Jako vědní disciplína je chápan od zhruba 20. Let minulého století, díky se začaly tyto složky dynamicky vyvíjet vlivem technologického pokroku, a bylo zapotřebí se všem jeho oblastem více věnovat

  • Za průkopníky vědeckého pojetí marketingu jsou chápáni: h. Ford, u nás t. Baťa a další =) přispěli k rychlému rozvoji, definovali některé zákonitosti a urychlili jeho vývoj

  • V průběhu doby se marketing stále vyvíjí (dneska sam son)

  • Vývojové fáze marketingu se označují jako tzv. Podnikatelské koncepce

  • Rozlišujeme tyto podnikatelské koncepce:

Výrobní koncepce

  • Lze ji datovat do cca 20. Let 20. Století do usa, kdy ve firmě ford nastoupila pásová výroba – taylor

  • Čímž došlo ke zrychlení výroby, snížení nákladů, také k zrychlení obrázky zásob, zvýšení produktivity práce a obrovskému zaplavení trhu

  • Tato koncepce se orientovala na kvantitu (množství)

Výrobkové koncepce

  • Došlo k orientaci na kvalitu, jelikož byli lidé, kteří si byli ochotni a schopni za kvalitu připlatit

  • Podpořil se technologický postup

  • Došlo k výraznému zkvalitňování a uspokojování náročnějších zákazníků

Prodejní koncepce

  • Trh byl již nasycen po stránce kvality i kvantity – nastává problém produkty prodat

  • Objevuje se reklama, různé propagační akce, letáky, podpora nabídky, specializovaní prodejci apod.

Marketingová koncepce

  • Zde se již prodej stává součástí výroby (a tím i ceny)

  • Reklama je agresivnější, dochází k radikalizaci, vyostření reklamy – akce 2+1, 3 v 1, doplňkové dárky, prodloužený servis

  • Dochází vlastně k výrobě prodaného zboží

Humánní koncepce

  • Smyslem této společenské koncepce je působit sociální či ekologické vnímání zákazníka v ovlivňování při koupí

    • Fairtrade – organizované sociální hnutí, které usiluje o pomoc třetích zemí a prosazuje spravedlivé ceny za produkty

  • Jelikož se marketing stále vyvíjí, zcela určitě dojde k posunu i v této oblasti

Marketingový mix (MM)

  • Jedná se o jeden z nejhlavnějších marketingových pojmů

  • Je to souhrn nástrojů, které vyjadřují vztah firmy k marketingovému prostředí zejména k zákazníkům, distribucím, dodavatelům…

  • Obecně se mm označuje jako 4p podle prvních písmen anglických názvů jednotlivých složek

  • V některých oborech se používají i další p, specificky podle jejich potřeb

  • Klasický mm uznává ale jenom tyto 4p

  • Nelze říct, které p je důležitější a které naopak méně významné

  • Všechny mají svůj význam a své opodstatnění

Témata, do kterých materiál patří