16. MARKETING (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
16. MARKETING
Je to společensko-vědní disciplína, součást ekonomiky, která se zabývá veškerými činnostmi související s výrobkem jako takovým
-
Bývá špatně chápán jako samostatný prodej, odbyt nebo reklama, což jsou pouze jednotlivé součásti marketingu
-
Nelze vyjádřit jednoznačnou definicí, je však skutečností, že zahrnuje od průzkumu, zajištění výroby, propagaci, prodej a následný servis –> vlastně všechny činnosti s tím související
-
Jako vědní disciplína je chápan od zhruba 20. Let minulého století, díky se začaly tyto složky dynamicky vyvíjet vlivem technologického pokroku, a bylo zapotřebí se všem jeho oblastem více věnovat
-
Za průkopníky vědeckého pojetí marketingu jsou chápáni: h. Ford, u nás t. Baťa a další =) přispěli k rychlému rozvoji, definovali některé zákonitosti a urychlili jeho vývoj
-
V průběhu doby se marketing stále vyvíjí (dneska sam son)
-
Vývojové fáze marketingu se označují jako tzv. Podnikatelské koncepce
-
Rozlišujeme tyto podnikatelské koncepce:
Výrobní koncepce
-
Lze ji datovat do cca 20. Let 20. Století do usa, kdy ve firmě ford nastoupila pásová výroba – taylor
-
Čímž došlo ke zrychlení výroby, snížení nákladů, také k zrychlení obrázky zásob, zvýšení produktivity práce a obrovskému zaplavení trhu
-
Tato koncepce se orientovala na kvantitu (množství)
Výrobkové koncepce
-
Došlo k orientaci na kvalitu, jelikož byli lidé, kteří si byli ochotni a schopni za kvalitu připlatit
-
Podpořil se technologický postup
-
Došlo k výraznému zkvalitňování a uspokojování náročnějších zákazníků
Prodejní koncepce
-
Trh byl již nasycen po stránce kvality i kvantity – nastává problém produkty prodat
-
Objevuje se reklama, různé propagační akce, letáky, podpora nabídky, specializovaní prodejci apod.
Marketingová koncepce
-
Zde se již prodej stává součástí výroby (a tím i ceny)
-
Reklama je agresivnější, dochází k radikalizaci, vyostření reklamy – akce 2+1, 3 v 1, doplňkové dárky, prodloužený servis
-
Dochází vlastně k výrobě prodaného zboží
Humánní koncepce
-
Smyslem této společenské koncepce je působit sociální či ekologické vnímání zákazníka v ovlivňování při koupí
-
Fairtrade – organizované sociální hnutí, které usiluje o pomoc třetích zemí a prosazuje spravedlivé ceny za produkty
-
-
Jelikož se marketing stále vyvíjí, zcela určitě dojde k posunu i v této oblasti
Marketingový mix (MM)
Jedná se o jeden z nejhlavnějších marketingových pojmů
Je to souhrn nástrojů, které vyjadřují vztah firmy k marketingovému prostředí zejména k zákazníkům, distribucím, dodavatelům…
Obecně se mm označuje jako 4p podle prvních písmen anglických názvů jednotlivých složek
V některých oborech se používají i další p, specificky podle jejich potřeb
Klasický mm uznává ale jenom tyto 4p
Nelze říct, které p je důležitější a které naopak méně významné
Všechny mají svůj význam a své opodstatnění