16. MARKETING (1)
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Základní metody na formu cen:
-
kalkulace
-
vnímání cen zákazníkem
-
sledování konkurence
-
přirážka
Součástí ceny jsou také slevy
Sleva je důležitou složkou ceny, jelikož osloví zákazníka a existují dnes skupiny, které při koupi slevy ovlivňují, čehož využívají prodejci k různým akcím
Slevy dělíme podle několik hledisek a to:
-
technologické – zákazník se částečně podílí na tvorbě nebo distribuce výrobku
-
množstevní (když koupíte 3 piva, je to dražší než když koupíte 10 piv)
-
věrnostní (když máte kartu, máte slevy)
-
při platbě v hotovosti
-
sezónní
-
sleva na protiúčet – starý výrobek Vám „vykoupí“ za vyšší cenu, když si koupíte další (novější)
-
funkční – koupíte výrobek, který je poškozený, sleva na nový výrobek
-
Slevy se mohou kombinovat
-
např. kompenzační
-
Vždy je ale sleva výborným prodejním nástrojem
3P – Placement (Distribuce)
-
Cílem distribuce je nalézt ideální cestu od výrobce ke konečnému spotřebiteli tak, aby byly výrobky ve správný čas na správném místě, kde je zabezpečen odbyt
-
Nejedná se zde pouze o hmotné toky výrobků, ale také o služby na podporu tržního umístění výrobku o marketingové komunikaci, související systémy s účetnictvím, fakturací…
-
Způsob propojení mezi výrobcem může být přímý i nepřímý
Přímá distribuční cesta
-
Chápeme od výrobce přímo k zákazníkovi bez mezičlánku
-
Výhodou je rychlost, cena a okamžitá zpětná vazba
-
Nevýhodou bývá snaha o udržení rozptýlené prodejny, což se odráží na nutnosti zabezpečení
Nepřímá distribuce
-
Vzniká tak, že na cestě výrobků ke spotřebiteli figurují distribuční mezičlánky a to mohou být:
-
Obchodní prostředníci
-
Obchodní zprostředkovatelé (agenti, makléři)
-
Kteří nejsou prodejci, ale za provizi zajišťují zprostředkování obchodu a podpůrné mezičlánky, což můžou být:
-
Reklamní agentury
-
Leasingové společnosti
-
Banky apod.
-
Ideální distribuční cesty jsou PŘÍMÉ – kde zboží přichází přímo na místo prodejen
-
NEPŘÍMÉ prochází přes maloobchod, velkoobchod příp. přes agenta
Velkoobchod
-
VO poskytují u nás tyto služby: Cash&Carry, VO s regálovou službou, přímá rozvážka, E-shop
-
Největší výhodou VO jsou:
-
zpravidla
-
velké skladovací prostory
-
vybavenost manipulační a dodavatelskou technikou
-
zpravidla široký sortiment produktů
-
větší množství
-
poskytovaných slev…
-
-
Nevýhody VO jsou naopak:
-
anonymita
-
neznalost zákazníků
-
marže
Maloobchod
-
Konkrétní obchody
nákupní
výrobní
prodejní
4P – Promotion – Propagace
-
Propagace je marketingová forma komunikace mezi prodávajícím a potencionálním klientem
-
Úkolem propagace je především informovat zákazníka o nabízených výrobcích, ovlivnit jejich názory a přesvědčit zákazníky o výhodnosti nákupu
-
Marketingový komunikační mix zahrnuje především tyto nástroje: