Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




21.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.8 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

21. Výběr sportovně talentované mládeže – státní systém – zájmová činnost, druhy a fáze motorického učení + členění RTC (tréninková období, příprava, termínová listina)

MOTORICKÉ UČENÍ

  • osvojování si pohybových činností (dovedností, návyků) spojené s adaptací na zátěž

  1. učení nápodobou

- jedno z nejčastějších způsobů učení ve sportu

- základem je vytvoření představy pohybu na základě zrakových vjemů. Používá se u dětí v nižším věku, kdy ještě nejsou schopné vnímat a přijímat slovní popisování pohybu

- základem je perfektní názorná ukázka činnosti

  1. instrukční učení

- podstatou je slovní popis

- vysvětlení nejprve zásadních momentů pro daný pohyb, průběžně později doplňovaných detailními informacemi

- používá se zvláště u složitějších pohybových schopností – jejich nácvik se dá rozfázovat na jednodušší pohyby

- použití je vhodné u zkušenějších sportovců

  1. zpětnovazebné učení

- je založeno na principu pokus a omyl

- zpětnou informaci dostává sportovec buď od trenéra (dobře/špatně), nebo je sám vnímá podle toho, zda dosáhl zamýšleného cíle (vstřelit gól, překonat obránce,..)

-většinou časově náročný způsob, je obvykle chápán jako doplňující

  1. problémové učení

- patří k nejobtížnějším způsobům učení

- podstatou je uplatnění myšlenkových postupů, je to jakýsi logický protiklad předchozího přístupu

- od sportovce vyžaduje značnou zkušenost, samostatnost a tvořivost

- každému provedení pohybové činnosti předchází myšlenkové řešení reálné situace

  1. ideomotorické učení

- jde o učení se v představách, např. V klidové poloze, kdy relaxuji, si představuji průběh motorické činnosti – jak probíhá a na sebe navazují její dílčí části a jaký je její konečný efekt

- toto učení je doplňkem pohybové činnosti (zvláště když je sportovec zraněný, nebo z jiných důvodů nemůže trénovat)

FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ

  1. Motivace, prezentace činnosti

- sportovec se seznamuje s pohybovou činností, kterou má zvládnout, jednak prostřednictvím smyslového vnímání předvedené ukázky (trenér, videozáznam) a jednak verbálně (instrukce, popis, vysvětlení

- ukázka by měla být přesná, technicky dokonalá, verbální komentář srozumitelný

- dochází k prvním, obvykle nepříliš úspěšným pokusům

- u učícího sportovce doch. nejprve k vytvoření hrubé a později přesnější představy

1

  1. Hledání – tápání až vyřešení problému

- trenér spouští činnost sportovce, sleduje kvality provedení, přerušuje činnost, opravuje chyby jedince + oceňuje správné provedení

- očekává se postupné zdokonalování dovedností, i když zatím ještě s chybami

- na základě zpětně vazebné informace se stává, že sportovec již teoreticky zvládá techniku provedení, avšak nedokáže zatím dovednost o správném provedení aplikovat na vlastní praxi

Témata, do kterých materiál patří