21.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
21. Výběr sportovně talentované mládeže – státní systém – zájmová činnost, druhy a fáze motorického učení + členění RTC (tréninková období, příprava, termínová listina)
MOTORICKÉ UČENÍ
osvojování si pohybových činností (dovedností, návyků) spojené s adaptací na zátěž
učení nápodobou
- jedno z nejčastějších způsobů učení ve sportu
- základem je vytvoření představy pohybu na základě zrakových vjemů. Používá se u dětí v nižším věku, kdy ještě nejsou schopné vnímat a přijímat slovní popisování pohybu
- základem je perfektní názorná ukázka činnosti
instrukční učení
- podstatou je slovní popis
- vysvětlení nejprve zásadních momentů pro daný pohyb, průběžně později doplňovaných detailními informacemi
- používá se zvláště u složitějších pohybových schopností – jejich nácvik se dá rozfázovat na jednodušší pohyby
- použití je vhodné u zkušenějších sportovců
zpětnovazebné učení
- je založeno na principu pokus a omyl
- zpětnou informaci dostává sportovec buď od trenéra (dobře/špatně), nebo je sám vnímá podle toho, zda dosáhl zamýšleného cíle (vstřelit gól, překonat obránce,..)
-většinou časově náročný způsob, je obvykle chápán jako doplňující
problémové učení
- patří k nejobtížnějším způsobům učení
- podstatou je uplatnění myšlenkových postupů, je to jakýsi logický protiklad předchozího přístupu
- od sportovce vyžaduje značnou zkušenost, samostatnost a tvořivost
- každému provedení pohybové činnosti předchází myšlenkové řešení reálné situace
ideomotorické učení
- jde o učení se v představách, např. V klidové poloze, kdy relaxuji, si představuji průběh motorické činnosti – jak probíhá a na sebe navazují její dílčí části a jaký je její konečný efekt
- toto učení je doplňkem pohybové činnosti (zvláště když je sportovec zraněný, nebo z jiných důvodů nemůže trénovat)
FÁZE MOTORICKÉHO UČENÍ
Motivace, prezentace činnosti
- sportovec se seznamuje s pohybovou činností, kterou má zvládnout, jednak prostřednictvím smyslového vnímání předvedené ukázky (trenér, videozáznam) a jednak verbálně (instrukce, popis, vysvětlení
- ukázka by měla být přesná, technicky dokonalá, verbální komentář srozumitelný
- dochází k prvním, obvykle nepříliš úspěšným pokusům
- u učícího sportovce doch. nejprve k vytvoření hrubé a později přesnější představy
1
Hledání – tápání až vyřešení problému
- trenér spouští činnost sportovce, sleduje kvality provedení, přerušuje činnost, opravuje chyby jedince + oceňuje správné provedení
- očekává se postupné zdokonalování dovedností, i když zatím ještě s chybami
- na základě zpětně vazebné informace se stává, že sportovec již teoreticky zvládá techniku provedení, avšak nedokáže zatím dovednost o správném provedení aplikovat na vlastní praxi