23. Novověká filozofie (empirismus), filozofie osvícenství.
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
23. Novověká filozofie – empirismus, filozofie osvícenství
Novověká filozofie
- gnozeologické období, otázky poznatelnosti světa
- 17. – polovina 18. století
- 2 větve → racionalismus = založen na rozumovém poznání, empirismus = založen na smyslovém poznání
- rozvoj matematiky, fyziky, pojednání o gravitaci
- myšlenka deismu = Bůh stvořil svět, ale už se o něj nezajímá
- rozvoj liberalismu
- posun politologie
Empirismus
- založen na smyslovém poznání, člověk si nevystačí jen s rozumem, gnozeologie
John Locke
- tabula rasa = nepopsaná tabule, deska → začínáme na nule, postupně získáváme zkušenosti
- senzualismus = postup, jakým člověk získává zkušenosti pomocí smyslů
- nejjednodušší elementy myšlení jsou ideje (= myšlenky, představy)
→ vnější = sensace (na základě vnímání)
→ vnitřní = reflexe (vznik na základě lidského ducha)
- politologie → dvě pojednání o vládě → rozdělení státní moci na zákonodárnou a výkonnou
George Berkeley
- hmota nemá smysl, není důležitá
- důležitá je idea
- ideje – skutečně existuje, je vytvořena Bohem, je nám dána Bohem
- Bůh je hodný, díky idejím ho vidíme všichni stejně
- vnější svět nemá význam, existuje jen vědomí (naše), kterým vnímáme
- „Existovat, znamená být vnímán.“
- empirický idealismus = věc = suma (stále stejná suma) počitků ve vědomí
- přírodní zákony = podle nich Bůh spojuje ideje v našich myslích
- solipsismus = existuje pouze já = moje vědomí
David Hume
- smyslová zkušenost – poznání → podle jednoduchých dojmů (impressions) → vytváření představ (ideas)
- radikální skepse → kritizuje indukci, vědu, která vychází y experimentů (nevíte, jestli jste zkusili všechny experimenty) → ideje – vnější poznání → vytvoření teorie, o které si myslíme, že je platná
- všechny labutě, které jsme viděli, jsou bílé → vytvoříme si teorii, pak uvidíme černou labuť → rozboří to naši teorii
→ poznání je založeno na zkušenosti
- všechno je vyvratitelné, ve vědě není absolutní jistota
- nahradil principy kauzality ve vědě principem pravděpodobnosti = zdroj skepse
- věda na základě pravděpodobnosti
Osvícenská filozofie
- počátek 18. století – 70. léta 18. století
- spoléhá na rozum, rozum má vést lidi k pravdě, vyvést je z temnoty
- rozum = světlo
- Francie, VB → pak i Německo, USA, …
- ve Francii utilitarismus → utility = užitečnost, největší dobro pro nejvíce lidí
- pozitivismus
- ke zlepšení blaha lidí
Encyklopedisté
• Velká francouzská encyklopedie věd, umění a řemesel: snaha o shrnutí veškerých lidských vědomostí (ve své době nejucelenější a nejsystematičtější)
• D’Alembert → autor k Úvodu k encyklopedii, kde se zamýšlel nad vznikem věd
• Diderot, Voltaire, Holbach, Helvétius – spolupracovali na encyklopedii
Charles Louis de Secondat Montesquieu