Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




25) Škola a její funkce

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (31.23 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

25) Škola a její funkce, školní socializace a její fenomény (skryté kurikulum, etiketování…)

Školní socializace

  • Normy

  • Škola je poslední prostředí, kde se setkáme s různými lidmi.

  • Pestré prostředí.

  • Zaměřuje se na děti a mladistvé.

  • Modeluje děti do nějakého vzoru podle střední vrstvy společnosti.

  • Funguje jako sociální selekce

Kulturní kapitál
  • = každý přichází s něčím vlastním, co si přináší z rodiny.

  • Má vliv na děti učí je toleranci a otvírat vlastní obzory.

  • Chránění si hranic

  • Fungování v různých situacích.

  • Reakce na hodnocení

  • Sebevzdělávání

  • Oceňujeme kulturní kapitál, který koresponduje s prostředím školy.

  • Škola je místem sociální selekce = výběr společnosti.

Sociální kapitál
  • = síť vztahů.

  • Poskytuje sociální kompetence.

  • Celkově přináší kompetence, které společnost bere za důležité.

Co je škola?

  • Společenská, vzdělávací.

  • Škola je pro mnohé nástroj, který zprostředkovává vzdělání.

  • Státní i soukromá instituce

  • Cíle:

    • Výchova dítěte

    • Vzdělávání

    • Navazuje na rodinou výchovu.

    • Zapojování do společnosti

  • Socializace = zapojení do společnosti

K čemu slouží
  • Navazování vztahů, společenské cíle

  • Vzdělávací cíle

  • Nezbytnou vzdělávací, socializační organizací

  • Stanovuje se na standarta střední vrstvy (tolerance, vcítění, spolupráce)

Fenomény školní socializace

  • Etiketování = nálepky

  • Jedničkář, třídní klaun, lenoch, problémový

  • Ovlivňuje chování k dítěti a jeho akademické výsledky.

  • Skryté kurikulum

  • Všechny věci, které se může naučit mimo hlavní kurikulum

  • Pozitivní obsahy (spolupráce, prezentace)

  • Negativní obsahy (podvádění, agresivní jednání)

Postavení školy ve společnosti

  • Přechodová stanice, která ho odděluje od rodiny.

  • Plní spojovací a převáděcí funkci

  • Zvyšování tlaku na dítě, rozvoj vůle.

Funkce
  • Personalizační tvoření si osobnosti

  • Kvalifikační vzdělání, vědomosti, vybavit do budoucna

  • Socializační tvoření a prohlubování si vztahů, sociální role,

  • Selekční třídění

  • Integrační začlenění

Funkce
Funkce výchovná
  • Výchovná funkce je tradiční součástí socializačních procesů.

  • Jedná se o převod kulturních mravů z jedné generace na druhou.

  • Formování citů, vůle, charakteru (osobních vlastností)

Funkce vzdělávací
  • Proces, v němž si lidé osvojují obsah kultury (jazyk, vědu, umění).

  • Obsahuje to osvojit si vědomosti, ale zároveň schopnost je používat.

Funkce kvalifikační
  • Je na bázi získání si vědomostí a dovedností pro uplatnění v budoucím zaměstnání.

  • Je to převážně úkolem střední a vysokých škol.

  • Jsou ovšem zaměřené vzdělávací kurzy pro rozšíření kvalifikační dovednosti (kurzy, doškolování, přeškolování atd.)

  • V moderním světě je stále větší tlak na školy, aby se přizpůsobili požadavkům nynější doby – úprava ŠVP (finanční gramotnost, angličtina os 1. třídy, digitální gramotnost / kompetence atd.)

Témata, do kterých materiál patří