25) Škola a její funkce
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
25) Škola a její funkce, školní socializace a její fenomény (skryté kurikulum, etiketování…)
Školní socializace
Normy
Škola je poslední prostředí, kde se setkáme s různými lidmi.
Pestré prostředí.
Zaměřuje se na děti a mladistvé.
Modeluje děti do nějakého vzoru podle střední vrstvy společnosti.
Funguje jako sociální selekce
Kulturní kapitál
= každý přichází s něčím vlastním, co si přináší z rodiny.
Má vliv na děti učí je toleranci a otvírat vlastní obzory.
Chránění si hranic
Fungování v různých situacích.
Reakce na hodnocení
Sebevzdělávání
Oceňujeme kulturní kapitál, který koresponduje s prostředím školy.
Škola je místem sociální selekce = výběr společnosti.
Sociální kapitál
= síť vztahů.
Poskytuje sociální kompetence.
Celkově přináší kompetence, které společnost bere za důležité.
Co je škola?
Společenská, vzdělávací.
Škola je pro mnohé nástroj, který zprostředkovává vzdělání.
Státní i soukromá instituce
Cíle:
Výchova dítěte
Vzdělávání
Navazuje na rodinou výchovu.
Zapojování do společnosti
Socializace = zapojení do společnosti
K čemu slouží
Navazování vztahů, společenské cíle
Vzdělávací cíle
Nezbytnou vzdělávací, socializační organizací
Stanovuje se na standarta střední vrstvy (tolerance, vcítění, spolupráce)
Fenomény školní socializace
Etiketování = nálepky
Jedničkář, třídní klaun, lenoch, problémový
Ovlivňuje chování k dítěti a jeho akademické výsledky.
Skryté kurikulum
Všechny věci, které se může naučit mimo hlavní kurikulum
Pozitivní obsahy (spolupráce, prezentace)
Negativní obsahy (podvádění, agresivní jednání)
Postavení školy ve společnosti
Přechodová stanice, která ho odděluje od rodiny.
Plní spojovací a převáděcí funkci
Zvyšování tlaku na dítě, rozvoj vůle.
Funkce
Personalizační tvoření si osobnosti
Kvalifikační vzdělání, vědomosti, vybavit do budoucna
Socializační tvoření a prohlubování si vztahů, sociální role,
Selekční třídění
Integrační začlenění
Funkce
Funkce výchovná
Výchovná funkce je tradiční součástí socializačních procesů.
Jedná se o převod kulturních mravů z jedné generace na druhou.
Formování citů, vůle, charakteru (osobních vlastností)
Funkce vzdělávací
Proces, v němž si lidé osvojují obsah kultury (jazyk, vědu, umění).
Obsahuje to osvojit si vědomosti, ale zároveň schopnost je používat.
Funkce kvalifikační
Je na bázi získání si vědomostí a dovedností pro uplatnění v budoucím zaměstnání.
Je to převážně úkolem střední a vysokých škol.
Jsou ovšem zaměřené vzdělávací kurzy pro rozšíření kvalifikační dovednosti (kurzy, doškolování, přeškolování atd.)
V moderním světě je stále větší tlak na školy, aby se přizpůsobili požadavkům nynější doby – úprava ŠVP (finanční gramotnost, angličtina os 1. třídy, digitální gramotnost / kompetence atd.)