Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




6.

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (144.64 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

6. Zásady sportovního tréninku a svaly kmene tělního – častá poranění svalů (v daném sportovním odvětví) + běhy mimo dráhu

ZÁSADY SPORTOVNÍHO TRÉNINKU

-sportovní trénink je plánovaný pedagogický proces, který se řídí zásadami specifického tréninku

  1. DIDAKTICKÉ ZÁSADY

- nejobecnější zásady řízení učebního procesu, respektující didaktické zákonistosti a zkušenosti

- nejzávažnějšími didaktickými zásadami jsou

- všestranný rozvoj osobnosti

- uvědomělost a aktivita

- názornost, cílevědomost, soustavnost

- přiměřenost, individuální přístup, trvalost

  1. SPECIFICKÉ ZÁSADY

- obsahem jsou doporučení a pravidla, jakým způsobem má probíhat zatěžování sportovce, aby bylo dosaženo co nejvyššího efektu, zde můžeme zařadit tyto zásady:

  1. zásada jednoty všestranné a speciální přípravy a sportovce (ani jednu není možné z tréninku vyloučit, vzájemně se podmiňují obsahy obou příprav, poměr příprav je rozdílný v závislosti na druhu disciplíny, etapě tréninku, období v rámci tréninkového cyklu)

  2. zásada nepřetržitosti tréninkového procesu (navazovat novou tréninkovou činnost na trénink předcházející, největší efekt je zaručen nepřetržitou a dlouhodobou přípravou sportovce, délka odpočinku je určena časovým intervalem střídání, zatížení a odpočinku)

  3. zásada postupného zvyšování tréninkového zatížení

  4. zásada vlnitého průběhu tréninkového zatížení: pravidelné střídání fází celkového růstu zatížení, dočasné stabilizace zatížení, negativního poklesu zatížení

  5. zásada cykličnosti (neustálé opakování jednotlivých prvků tréninkového systému)

  1. PEDAGOGICKÉ ZÁSADY

- uvědomělost, názornost, soustavnost, přiměřenost, cílevědomost, individuální přístup, trvalost, všestrannost

  1. SPECIFICKÉ ZÁSADY ŠKOLNÍ TĚLESNÉ VÝCHOVY

- všestranný tělesný a pohybový rozvoj (všestrannost, pestrost)

- jednota rozvoje pohybových schopností, spíše dovedností a vědomostí (rychlost, síla,..)

- bezpečnost TV procesu

SVALY KMENE TĚLNÍHO

Podle polohy je dělíme na skupiny:

  1. DORZÁLNÍ (hřbetní, zadní) – hluboké (svaly zádové)

- svaly šíjové, vzpřimovače páteře (dlouhý sval zádový, řemenový sval hlavy, pilovitý sval zadní, horní, dolní; zdvihač lopatky, trapézový sval, široký sval zádový)

– povrchové (od páteře k žebrům)

  1. VENTRÁLNÍ (přední) – dle uložení:

    1. svaly východu pánevního – zdvihovač řitní

    2. svaly břišní – přední = přímý sval břišní, 3-4 šlašité přepážky, zadní = čtyřhranný sval bederní, boční = zevní šikmý sval břišní, vnitřní šikmý sval břišní, příčný sval břišní

    3. svaly hrudníku – a)vlastní svaly hrudníku (mezižeberní zevní, vnitřní)

b)končetinové(velký-malý prsní,pilovitý přední, podklíčkový sval)

c) bránice

  1. svaly krční – předpáteřní (dlouhý sval krku), kloněné, nadjazylkové, podjazylkové, zdvihač hlavy, podkožní sval krční

  2. svaly hlavy – žvýkací (spánkový, zevní žvýkací), mimické (oční, ušní, nosní), tvářové

Témata, do kterých materiál patří