6. Husitství
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.
O šesti bludiech šest tezí, jimiž se rozešel s církví (o stvoření, víře, odpouštění hříchů ...,)
Tento traktát byl přeložen do češtiny a text byl napsán na zdech Betlémské kaple.
Husovy listy z Kostnice, obraz bolestného konce člověka odsouzeného na smrt.
Používal šifrování, na kterém se dohodl s přítelem Janem z Chlumu: nahrazoval samohlásky
následující souhláskou abecedy : a=b, e=f, - Kpstnkcf = Kostnice.
De orthographia Bohemicao českém pravopise - diakritický pravopis (nabodeníčka)
Husův význam:
velmi pokrokové dílo
symbol vlastenectví - morální kvality
postavil se proti monopolu církve
nechtěl starý řád rušit, jen jeho reformu
-> účastníkem koncilu byl Petr z Mladoňovic, který písemně zachytil dění
-> Hus navazuje na Jana Milíče
-> Husovo učení inspirovalo po sto letech reformační hnutí v Evropě (Martin Luther), což
přineslo oblibu luteránství v Čechách
-> husitství bylo inspirací i během 1.a 2. sv.války - legie - pluk Prokopa Holého, pluk Mistra
Jana Husa, kde bojoval i Ludvík Svoboda.
díla husitské strany:
Jistebnický kancionál soubor duchovních písní, samostatným souborem jsou zde husitské písně.
Vznikl okolo roku 1420
Má tři části : liturgické písně (při mši)
příležitostné a bojové písně
duchovní písně
Většina autorů není známa, ale jsou zde skladby od kněze JANA ČAPKA a JANA HUSA.
Patří sem válečný chorál Ktož jsú boží bojovníci od Jana Čapka
Také písně : Povstaň, povstaň, Veliké Město pražské
píseň vznikla v době, kdy ještě Staré Město chtělo vyjednávat se Zikmundem, Novoměští se
obraceli k Městu Starému, aby ho získali pro boj proti Zikmundovi (tato píseň byla textem jednoho
z transparentů 17.11.1989 => komunistický výklad textu - husité byli označováni jako bojovníci za
spravedlivou = "socialistickou" společnost - neměl ten správný účinek...
Jezu Kriste, sčedrý kněže, Buoh všemohúcí.
Rukopis byl objeven v 19.stol. na jistebnické faře studentem gymnázia Leopoldem Katzem, ukázal
jej profesoru Františku Palackému, který poznal jeho hodnotu.. Leopold se stal advokátem a
mecenášem umění. Kancionál je dokladem toho, že husité neodmítali liturgii, chtěli ji naopak
rozšířit.
Ukázka:
Ktož jsú boží bojovníci
a zákona jeho,
prostež od Boha pomoci
a úfajte v něho,
že konečně vždycky s ním svítězíte.
Kristusť vám za škody stojí,
stokrát viec slibuje,
pakli kto proň život složí,
věčný mieti bude;
blaze každému,
ktož na pravdě sende.
Tenť pán velíť se nebáti záhubcí tělesných,
velíť i život složiti
pro lásku svých bližních.
Protož střelci, kopiníci
řádu rytieřského,
sudličníci a cepníci
lidu rozličného,
pomnětež všichni na Pána štědrého!
VAVŘINEC Z BŘEZOVÉ historik husitství
DÍLO:
Husitská kronikapsánalatinsky: události 1414 - 1421, autor asi během psaní zemřel -> nedokončená věta
Obhajuje politiku umírněných Pražanů, kteří stojí v politickém středu proti Zikmundovi i proti
táboritům (ale Žižku zde uctívá).
Píseň o vítězství u Domažlic (latinsky), - autor také Vavřinec
líčí útěk křižáků ještě před bitvou = Báseň vznešené Koruny české
Ukázka:
Tak jako mocné bystřiny
dravě z vysoké skaliny
proudí, v údolí stékají,
tak oni z Čech též prchají
s tváří od strachu zsinalou
a nevědouce, kam to jdou;
jedna je cesta dovedla
v kraj, kde ta vojska usedla;
tak mnoho cest je vyštvalo
a na mnoho míst zahnalo!
Jak krtci kvapí zarýt se,
ti ze strmých skal řítí se,
v bahně se jiní ztápějí
a zbylí se k nám vracejí
v domnění, že se spasili,
a zatím se k nám blížili.