Ontogeneze člověka
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- obsahuje také 2 pupeční tepny, ty odvádí do oběhu matky splodiny a CO2
- vyvíjí se od 3. – 4. týdnu
- v 2. trimestru se stále ještě rozvíjí
- plně funkční je ve 3. trimestru
- neprojde jí vše
Postnatální vývoj
- vývoj po narození
- začíná porodem a končí smrtí
- nerovnoměrný – princip periodicity a alternace
PERIODICITA = střídání období rychlejšího růstu (akcelerace) a vývojového klidu s obdobím pomalejšího růstu a intenzivnějšího vývoje orgánů a tkání
ALTERNACE = vzájemné střídání orgánů růstu a vývoji → změna proporcí těla = střídání tělesné štíhlosti a období tělesné plnosti
1) novorozenec
- do 28 dnů po narození
- má vytvořené nepodmíněné reflexy – potravní (sací a polykací), dýchací, vyměšovací, obranné
- dochází k adaptaci na život ve vnějším prostředí
a) dýchání – funkce plicního oběhu, frekvence 30 – 50 vdechů/minutu, abdominální dýchání
b) redukce počtu červených krvinek → novorozenecká žloutenka
c) výživa mateřským mlékem – optimální složení (tuky, cukry, bílkoviny), protilátky, vitamíny
2) kojenec
- do 1 roku
- výživa = mateřské mléko + postupný přechod na další stravu
- rychlý růst (štíhlý vzhled těla)
- rychlý rozvoj nervové soustavy → rozvoj smyslového vnímání, pohybových schopností (sezení, chůze)
- rozvoj psychiky (řeč, sociální projevy)
- začátek prořezávání mléčného chrupu
3) batole
- do 3 let
- zpomalení růstu – tělesná plnost
- intenzivní motorický a neuropsychický vývoj (lokomoce, činnost ruky, řeč)
- období prvního vzdoru – uvědomění si své osoby
- dokončení prořezávání mléčného chrupu
4) předškolní věk
- do 6 let
- rozvoj centrálního nervového systému a vegetativních funkcí
- citový vývoj – zapojování do kolektivu
- na konci období růst končetin → první proměna postavy, štíhlý vzhled
- začátek druhé dentice
5) mladší školní věk
- do 10 – 11 let
- pomalejší růst – plnější postava
- ukončeno kostnatění lebky, zpevňování kostry
- nárůst svalové hmoty
- rozvoj motoriky (ruka a rozumových schopností (vzdělání)
- prořezávání trvalého chrupu
- počíná sexuální tvarové rozlišení
6) starší školní věk = dospívání (puberta)
- do 15 let
- velmi podstatné změny:
a) morfologické
- zrychlení růstu končetin
- štíhlá postava
- tvorba sekundárních pohlavních orgánů (ochlupení, postava, rozvoj prsů u dívek, mutace)
b) fyziologické
- uvolňování gonadotropních hormonů
- dozrávání pohlavních orgánů a buněk (menstruace a výron semene)
c) psychické
- snaha o začlenění do společnosti
- nekompromisní prosazování svých názorů
- zájem o druhé pohlaví
7) dorostenec = adolescent
- do 18 let
- končí tělesný růst
- osifikace růstových chrupavek
- zdokonalování funkce orgánů
- rozvoj psychiky
8) plná dospělost