Cermat - všichni autoři
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Nábožensko-filozofické spisy:
Labyrint světa a ráj srdce
Literární druh: epika, Literární žánr: filozofický román (alegorie) Literární forma: poezie
Pokládáno za jedno z vrcholných děl barokní literatury
Rukopis byl dokončen v roce 1623, ale Komenský se k ní opakovaně vracel a doplňoval ji
Komenský používal vytříbený a bohatý básnický jazyk a využíval zvukomalby a synonym - jeho krásu je velmi složité zachovat v překladu nebo v úpravě do moderní češtiny
Tématem spisu je prozkoumání toho, co je nejzazším smyslem lidského života a jeho práce a snažení
Rozsáhle jinotajné dílo
Vypráví o hledaní ve světě a cestě k Bohu
Poutník (autor) prochází zvláštním městem (labyrintem světa) a hledá povolání
Doprovází ho Vševěd Všudybud (nasadil mu uzdu všetečnosti a urputnosti) a Mámení (od Mámení dostal růžové brýle z domnění a zvyku, ty mají přikrášlit poutníkův pohled na svět)
Poutník se nedá zmást, pozoruje různé stavy (řemeslníky, učence, duchovní, vrchnost,..) i povolání (námořníky, právníky, novináře,..), ale nic z toho co vidí, se mu nezamlouvá
Hlubina bezpečnosti
Literární druh: epika, Literární žánr: filozofický spis, Literární forma: poezie
Život je přirovnáván k obrovskému pohybujícímu se kolu, jehož obvodem je svět
Jediným pevným bodem je střed – Bůh
Kšaft umírající matky Jednoty bratrské
Kšaft = závěť
Vyjadřuje víru, že se odkazu Jednoty bratrské ujme český a moravský lid
Postava matky je symbolem Jednoty bratrské, která je odsouzena k zániku, ale matka ve své závěti odkazuje hlavní myšlenky příštím generacím
Vzniká emigrací po uzavření Vestfálského míru (1648), kdy byly zmařeny naděje emigrantů na návrat do země
Pedagogické práce:
Velká didaktika (Didactica magna)
Literární druh: epika, Literární žánr: teoretický spis, Literární forma: próza
Poprvé vydaná latinsky v roce 1657
Teoretický spis, teorie vyučování
Nejvýznamnější didaktické dílo Komenského
Kniha se považuje za první velké dílo moderní pedagogiky a obsahuje 33 kapitol
Obecné pojednání o školství, výchovných a vzdělávacích postupech i učitelských dovednostech
Rodičovská úloha je nezastupitelná
– do 6 let – Mateřská škola (v mateřském jazyce)
– 6 – 12 let – Škola obecná
– 12 – 18 let – Škola latinská
– 18 – 24 let – Univerzita
Informatorium školy mateřské
1632, Lešno
Průkopnické dílo
Toto dílo popisuje, jak by se rodiče měli starat o své dítě od narození až do šesti let, kdy by mělo jít poprvé do školy, do které by se mělo těšit
Určeno matkám a chůvám
Rodiče mají povinnost vychovat své dítě ve víře, naučit jej základním potřebám lidského těla, ale především se věnovat správné výchově jeho duše
Vést ho k ušlechtilosti, moudrosti, naučit jej obyčejům, mravům a uměním
Důležité je znát svůj mateřský jazyk
Děti se měli učit nejdříve vyslovovat jednoduchá slova, ke komunikaci patří i gesta, kterým se měli děti naučit porozumět
Svět v obrazech (Orbis pictus)
První obrázková učebnice na světě
Vysvětlena podstata názorností
Poprvé byla vydána roku 1658 v Norimberku
V prvním vydání byly texty latinsky, německy, italsky a francouzsky
V roce 1685 byla vydána v Levoči v latině, němčině, maďarštině a češtině
Učebnice je opatřena mnoha ilustracemi, aby byla pro děti poutavá
Týká se biologie, teologie a člověka (základy společenských věd)
Brána jazyků otevřená
Byla vydána v roce 1631 v latinské verzi a v roce 1633 v Komenského vlastním překladu do češtiny (byla dlouhou dobu pokládaná za ztracenou
Psána latinsky
Původně učebnice latiny, později vzor pro všechny jazykové učebnice
Učebnice se skládá z jednoho tisíce paragrafů, členěného do sta kapitol, v nichž Komenský formou krátkých průpovídek popisuje různé věci a jevy – zprvu náboženská témata, přírodu, lidské tělo, lidskou duši, řemesla, obydlí, společnost, vědy, chování
Použita obvyklá slovní zásoba (asi osm tisíc slov) a gramatika latiny
Přeloženo do 40 jazyků
Učebnice se používala až do 19. Století
Schola ludus (škola na jevišti)
Soubor školních divadelních her
Komenský ukázal, jak lze aktivovat žáka při ovládání a upevňování školní látky