Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




LP-Redukční vlastnosti sacharidů

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (514.93 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Laboratorní práce na téma redukční vlastnosti sacharidů

Laboratorní protokol

Téma: Redukční vlastnosti sacharidů

Úkol: Dokázat redukční schopnost glukózy pomocí methynolové modře (Blue effect)

Pomůcky: baňka (erlenka), zátka, lžička, hodinové sklíčko

Potřebné látky: C6H12O6 (glukóza), C16H18N3SCl (methynolová modř), NaOH (hydroxid sodný)

Teorie:

Sacharidy jsou přírodní organické látky, skládané z atomů uhlíku, vodíku, a kyslíku. Některé jejich deriváty obsahují další prvky, jako je dusík (aminocukry), fosfor (fosforečné estery sacharidů) a síru (sirné glykosidy). Významově to jsou stavební látky, energetické zdroje v látkovém metabolismu a jsou součástí fyziologicky účinných látek (koenzymy, hormony, antibiotika, glykosidy).

Dělíme je podle počtu uhlíkových atomů vázaných v jejich molekulách na monosacharidy, oligosacharidy a polysacharidy.

Monosacharidy se dělí podle funkčních skupin na aldózy (aldehydy) a ketózy (ketony). Mají poloacetalové hydroxyly a karbonylové skupiny, které jim dodávají redukční vlastnosti.

Díky poloacetalovým hydroxylům mohou během reakce s alkoholy vznikat glykosidy a glykosidové vazby, které dále umožňují vznik disacharidů a to buď dále redukujících anebo neredukujících.

Karbonylové skupiny umožňují redukci Fehlingova a Tollensova činidla tím, že se monosacharidy oxidují.

V tomto pokusu je využita i takzvaná, redoxní rovnováha, která působí v soustavě, kde probíhá oxidačně-redukční reakce, při které dochází k přenosu elektronů. Dochází tedy k oxidaci, kdy výchozí látka předává elektrony a zvyšuje tak své oxidační číslo, a pak také i k redukci, kdy výchozí látka přijímá elektrony a snižuje své oxidační číslo. Dále se nám látky dělí na oxidační činidlo, které oxiduje jinou látku, přijímá elektrony a sebe redukuje. A na redukční činidlo, které jiné látky redukuje, předává elektrony a sebe oxiduje.

Pokus ,,modré baňky” ukazuje redoxní rovnováhu díky methynolové modři (redoxní indikátor), která mění barvu podle oxidačně-redukčních stavů. Při oxidovaném je roztok modrý a při redukovaném bezbarvý. Odbarvení je způsobeno redukcí glukózy v zásaditém prostředí NaOH, která uvolňuje kyslík do vzduchu nad roztokem. Když se baňka protřepe opětovně zreaguje s kyslíkem, začne oxidovat a zabarví se do modré barvy.

Postup:

  1. Navážíme si na hodinovém sklíčku 5g hydroxidu sodného (NaOH) a 5g glukózy (C6H12O6) a nasypeme je do 500ml baňky.

  2. Přilijeme do poloviny baňky (250ml) vodu a přikapeme 10-15 kapek methynolové modři.

  3. Uzavřeme baňku zátkou a promícháme roztok.

  4. Poté ho necháme stát a čekáme, než roztok získá čiré barvy. Když s ním opět zatřepeme zabarví se do předešlé modré barvy.

Pozorování:

První, co jsme nasypali do baňky, byl bílý hydroxid sodný v podobě perliček. Následovala bílá práškovitá glukóza a čirá voda. Z těchto látek vznikl čirý roztok, který se lehce zakalil po promíchání glukózy a hydroxidu sodného. Po přidání methynolové modři se roztok zabarvil do tmavě modré barvy, která po promíchání nabyla sytosti. Po uzavření nádoby se po nějaké době velmi prudce odbarvila modrá barva a roztok se stal čirým. Když se baňkou třáslo, roztok se postupně zabarvil zpět do modré barvy.

Témata, do kterých materiál patří