01_září
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Mezi nejvýznamnější představitele absolutního dramatu patří: Samuel Beckett, Arthur Adamov, Eugene Ionesco, Jean Genet a Václava Havel a další.
VI) Okomentovaný citát
Estragon se vrátí do středu scény, zády k divákům. Zacloní si rukou oči, hledí do dálky.
ESTRAGON: Hotový ráj na zemi. Otočí se, postoupí k rampě, čelem do publika. Psina k popukání. (Vladimírovi) Pojď pryč.
VLADIMÍR: Nemůžeme.
ESTRAGON: Proč?
VLADIMÍR: Čekáme na Godota.
ESTRAGON: Máš pravdu. (Pauza) Jseš si jistej, že je to tady?
VLADIMÍR: Co?
ESTRAGON: Že máme čekat.
VLADIMÍR: Řekl u stromu. Dívají se na strom. Vidíš nějakej jinej?
ESTRAGON: Co je to?
VLADIMÍR: Vypadá to jako vrba.
ESTRAGON: Kde má listy?
VLADIMÍR: Asi je uschlá.
ESTRAGON: A je po smutku.
VLADIMÍR: Ledaže by nebyla sezóna.
ESTRAGON: Vypadá zakrsle.
VLADIMÍR: Skoro jako keř.
ESTRAGON: Jako zákrsek.
VLADIMÍR: Jako k ... (Vzpamatuje se) Oč ti kráčí? Chceš mi namluvit, že čekáme na špatným místě?
ESTRAGON: Měl by tu být.
VLADIMÍR: Neřekl najisto, že přijde. Nic nesliboval.
ESTRAGON: A když nepřijde?
VLADIMÍR: Vrátíme se zítra.
ESTRAGON: A pozítří.
VLADIMÍR: Možná.
ESTRAGON: A tak dál, furt pryč.
Tento úryvek je téměř ze začátku prvního dějství. Estragon chce místo opustit a odejít někam jinam, Vladimír ho, ale upozorňuje, že musí zůstat a čekat na Godota. Zjišťují, že nevědí, kde přesně mají čekat a zda opravdu Godot přijde. Aby jim čas rychleji utíkal baví se o naprosto zbytečné věci (smuteční vrba a její vzhled). Na závěr se opět vrací k tématu čekaní a shodnou se na tom, že budou čekat, dokud Godot nepřijde.
VII) Závěr
Původně se mi moc do čtení této knihy nechtělo (myslela jsem, že mě nebude bavit a také se mi divadelní hry čtou špatně), nakonec jsem však byla překvapená a knížka se mi líbila. Bavilo mě si představovat kdo nebo co je vlastně Godot. Nakonec jsem dospěla k názoru, že to bude Bůh. Po dočtení celé knížky jsem si ze zajímavosti našla ještě další možné významy této „postavy“ (uvedla jsem je do svého zápisku) a všechny mi připadaly velice pravděpodobné. Líbí se mi, když si každý čtenář může vysvětlit knížku trochu jinak.
DOPLNĚK
Mám jen jednu otázku - v absurdním dramatu by měl být cyklický děj. Ale zdá se, že se strom proměnil (znamená to něco?) - a trochu se proměnil vztah mezi některými vedlejšími postavami (proč?)
Strom: Strom byl v prvním dějství bez listů, ve druhém dějství odehrávajícím se následující den ve stejnou dobu na stejném místě, už listy má. Tento jev symbolizuje, že čas stále ubíhá, i když všechno ostatní se stále opakuje.
Vztah vedlejších postav: V prvním dějství je Lucky Pozzův otrok (Lucky je k němu přivázán smyčkou - materiální vztah). Ve druhém dějství se Lucky objevuje hluchý a Pozzo slepý, tím pádem se jejich role vyměnila. Pozzo sice stále vede Luckyho na provaze, ale ve skutečnosti je Pozzo řízen Luckym.