Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




20) Jan Otčenášek – Romeo, Julie a tma

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20.98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

V domě, kde se ukrývala, ovšem bydlel kolaborant Rejsek, všichni to o něm věděli. Do všeho strkal nos. Přišel si nechat do krejčovny ušít oblek. Měl divné řeči, jako obvykle. Ale brzy odešel. Potom se Pavlův otec od svého zaměstnance dozvěděl, že Pavel v pokojíku ukrývá dívku. Ten večer, když odcházel Pavel za Ester, otec stál v předsíni, dal mu balíček jídla a jen vylekaně opakoval: „Hlavně se to nesmí dozvědět maminka, víš, že je nemocná.“ Potom Pavel odešel. Ten večer mu Ester řekla, že by s ním chtěla mít dítě. Pomilovali se spolu. Pavel, tento den později než jindy, odešel domů. V noci ho probudily rány z děla a kulometu. Zděsil se a chtěl hned utíkat za ní, ale domácí, který měl klíče od vrat domu, ho nepustil ven.

Než se rozednívalo, zastavilo před pavlačovým domem fašistické auto. Rejsek začal lítat a křičel: „Tady to máte, všichni jste o tom věděli, teď nás všechny popraví, já nechci umřít!“ Lidé nevěděli o čem mluví. Mluvil o Ester, začal se dobývat do pokojíku. Ester stála uprostřed pokoje, tušíc, že tohle je konec. Na poslední chvíli utekla spojovacími dveřmi do krejčovny. Kde ji zaměstnanec, který o ní věděl, schoval pod látky a Rejska vyhnal. Ale Ester zazmatkovala, utekla z domu. Stihla zaběhnout za roh domu, proběhla průchodem, ale to už ji zpozorovali vojáci. Už viděla park, viděla rodný domek, zahrádku, tátu s mámou, světlo, které k ní probleskovalo skrze všeobjímající tmu — pak ji vojáci zastřelili.

Pavel se nikdy nedozvěděl, co přesně se jí událo, leč okolnosti byly jasné. Na konci osaměle trčí ve svém pokoji a tone v pochmurných myšlenkách. Od úvah o sebevraždě ho vytrhne vzpomínka na Esteřin výrok „Ty musíš žít!“ Kniha končí tím, že se odhodlá jít dál.

Jazykové prostředky:

  • Spisovný jazyk v autorově řeči

  • Německé věty

  • Studentský slang, nespisovná mluva

  • Hovorová čeština

  • Archaismy

  • Citově zabarvená slova- miláček, Pavlíček, blázínek , hlupáček

Tropy a figury (básnické prostředky):

  • přirovnání – srdce jako pumpa, staří lidé jsou jako staré domy

  • personifikace – co viděly zdi?, co slyšely?, smutné ulice

  • kontrasty – odvaha x strach, povaha hlavních hrdinů, v charakterech lidí

Autor a jeho díla:

  • Jan Otčenášek

    • Narodil v Praze v rodině truhláře

    • Vystudoval obchodní akademii

    • Poté byl krátce nasazen na práce v Německu

    • Pracoval v továrně Avia Letňany, kde byl činný v ilegální skupině mládeže Předvoj

    • Po 2. světové válce začal Jan Otčenášek studovat estetiku, ale z rodinných důvodů nemohl studia dokončit.

    • Pracoval ve Spolku pro chemickou a hutní výrobu jako exportní úředník

    • Poté se živil už jen jako spisovatel

    • Začal pracovat jako dramaturg Filmového studia Barrandov

    • Dílo:

      • Kulhavý Orfeus – rozsáhlý román v němž autor těžil z vlastních zážitků. líčí v něm život totálně nasazených studentů své generace a jejich ilegální činnost

      • Mladík z povolání

      • Když v ráji pršelo

Témata, do kterých materiál patří