Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




20) Jan Otčenášek – Romeo, Julie a tma

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (20,98 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

20) Jan Otčenášek – Romeo, Julie a tma Autor: Jan Otčenášek Téma: něžný a milostný vztah uprostřed hrůz 2. světové války, láska končí tragicky Motivy: sebeobětování, láska, válka, zoufalství, strach Doba: heydrichiáda, rok 1942 Místo: Praha, Pavlův pokoj vedle krejčovské dílny jeho otce Kompozice:chronologická Forma:próza Literární druh: epika Literární žánr: novela Vypravěč:er-forma, vševědoucí vypravěč Postavy: Pavel velice dobrosrdečný s naivní představou, že všechno dopadne dobře. Věřil ve své sny a nehynoucí lásku k Ester. Pocházel z chudých poměrů, ale nikdy si nemohl stěžovat na nedostatek lásky od své rodiny. Byl ochoten pro Ester i zemřít, kdyby to znamenalo, že ona bude žít. Bohužel neměl příležitost ji ochránit. Chtěli se vzít a mít spolu děti.Ester – dívka která, doplatila svým životem na nenávist židovské rasy. Přesto ji od útlého dětství vychovávali s hrdostí na jejich původ a ona se za něj nestyděla. Když zjistila, že stejně umře, rozhodla se smrti postavit a byla velmi statečná a odhodlaná, zemřít pro záchranu Pavla, jeho rodiny a přátel.Pavlův tatínek byl starý pán, který byl hrdý na svoji práci krejčího.Pavlova maminka byla nemocná žena, která se o svého syna velmi bála. O svoji rodinu se velmi dobře starala, i když neměli dostatek financí pro své potřeby.Pan Rejsek byl pomstychtivý a falešný. Působil jako zvěd pro říšské vojáky. Zapříčinil se o smrt Ester. Nenáviděl židy a jiné ,,podřadné rasy“.Vojta byl kamarád Pavla, který mu chtěl pomoct, i když nevěděl nic o jeho tajemstvím. Vyprávěcí způsoby: přímé i nepřímé řeči Typypromluv: bohaté dialogy, vnitřní monology Děj: Příběh je uveden citátem z Romea a Julie od Williama Shakespeara. Hlavním hrdinou je Pavel, z jehož pohledu příběh většinu času sledujeme. Právě dokončuje maturitu a jeho mysl je plná úvah o děvčatech a nastávající dospělosti. Při jedné z procházek potká ve večerním parku mladou dívkou, která je čímsi rozrušena — opatrně s ní začne konverzaci a zjistí, že je židovka jménem Ester, která se nedostavila do transportu do Terezína. Pavel se s náhlou rozhodností odhodlává ukrýt ji v malém pokoji vedle krejčovské dílny, ve které pracuje jeho otec. Druhý den se celá republika dozvídá o atentátu na zastupující říšského protektora Heydricha — v platnost vstupují zvláštní nařízení, mezi které patří zákaz nočního vycházení a kruté tresty pro jedince, kteří přechovávají nepřátele třetí říše. Pavel svého skutku přesto zapomíná litovat, neboť myslí na Ester. Často ji navštěvuje a brzy se s ní vůbec poprvé políbí. Těžiště knihy leží v kontrastu mezi mladou láskou Pavla a Ester a teroru heydrichiády. Fašistická vláda popravuje desítky lidí každý den a plakáty s jejich jmény vylepuje po Praze. Mezitím se dva milenci ukrývají v malé místnosti a sní o společné budoucnosti. Pavel si však je vědom rizika, které jim hrozí a o celé situaci mimo jejich místnost se brzy dozví i Ester. Ta dokonce plánuje, že uteče, aby Pavla neuvrhla do nebezpečí. V domě, kde se ukrývala, ovšem bydlel kolaborant Rejsek, všichni to o něm věděli. Do všeho strkal nos. Přišel si nechat do krejčovny ušít oblek. Měl divné řeči, jako obvykle. Ale brzy odešel. Potom se Pavlův otec od svého zaměstnance dozvěděl, že Pavel v pokojíku ukrývá dívku. Ten večer, když odcházel Pavel za Ester, otec stál v předsíni, dal mu balíček jídla a jen vylekaně opakoval: „Hlavně se to nesmí dozvědět maminka, víš, že je nemocná.“ Potom Pavel odešel. Ten večer mu Ester řekla, že by s ním chtěla mít dítě. Pomilovali se spolu. Pavel, tento den později než jindy, odešel domů. V noci ho probudily rány z děla a kulometu. Zděsil se a chtěl hned utíkat za ní, ale domácí, který měl klíče od vrat domu, ho nepustil ven. Než se rozednívalo, zastavilo před pavlačovým domem fašistické auto. Rejsek začal lítat a křičel: „Tady to máte, všichni jste o tom věděli, teď nás všechny popraví, já nechci umřít!“ Lidé nevěděli o čem mluví. Mluvil o Ester, začal se dobývat do pokojíku. Ester stála uprostřed pokoje, tušíc, že tohle je konec. Na poslední chvíli utekla spojovacími dveřmi do krejčovny. Kde ji zaměstnanec, který o ní věděl, schoval pod látky a Rejska vyhnal. Ale Ester zazmatkovala, utekla z domu. Stihla zaběhnout za roh domu, proběhla průchodem, ale to už ji zpozorovali vojáci. Už viděla park, viděla rodný domek, zahrádku, tátu s mámou, světlo, které k ní probleskovalo skrze všeobjímající tmu — pak ji vojáci zastřelili. Pavel se nikdy nedozvěděl, co přesně se jí událo, leč okolnosti byly jasné. Na konci osaměle trčí ve svém pokoji a tone v pochmurných myšlenkách. Od úvah o sebevraždě ho vytrhne vzpomínka na Esteřin výrok „Ty musíš žít!“ Kniha končí tím, že se odhodlá jít dál. Jazykové prostředky: Spisovný jazyk v autorově řečiNěmecké větyStudentský slang, nespisovná mluvaHovorová češtinaArchaismyCitově zabarvená slova- miláček, Pavlíček, blázínek , hlupáček Tropy a figury (básnické prostředky): přirovnání – srdce jako pumpa, staří lidé jsou jako staré domypersonifikace – co viděly zdi?, co slyšely?, smutné ulicekontrasty – odvaha x strach, povaha hlavních hrdinů, v charakterech lidí Autor a jeho díla: Jan Otčenášek Narodil v Praze v rodině truhláře Vystudoval obchodní akademii Poté byl krátce nasazen na práce v Německu Pracoval v továrně Avia Letňany, kde byl činný v ilegální skupině mládeže Předvoj Po 2. světové válce začal Jan Otčenášek studovat estetiku, ale z rodinných důvodů nemohl studia dokončit. Pracoval ve Spolku pro chemickou a hutní výrobu jako exportní úředník Poté se živil už jen jako spisovatel Začal pracovat jako dramaturg Filmového studia Barrandov Dílo: Kulhavý Orfeus – rozsáhlý román v němž autor těžil z vlastních zážitků. líčí v něm život totálně nasazených studentů své generace a jejich ilegální činnost Mladík z povolání Když v ráji pršelo Období, směr a společenská situace: Česká literatura po roce 1945 -> 2. období (1948-1968) Zásadní vliv mají tyto data 1945 – konec 2. sv. války Únor1948 – nástup komunismu 1968 – okupace ČSR vojáky Varšavské smlouvy Listopad 1989 – s

Témata, do kterých materiál patří