20. Máj - Karel Hynek Mácha
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Král Lávra – Karel Havlíček Borovský
Charakteristika uměleckého textu
Literárněhistorický kontext
Literární / obecně kulturní kontext
Zařazení autora do uměleckého směru
Česká literatura 1. poloviny 19. století (4. fáze národního obrození, romantismus v české literatuře)ROMANTISMUS
- vznikl v Anglii na počátku 19. stol., rozšířil se do celé Evropy
- někde přetrval celou polovinu 19. stol.
- navazuje na tendence preromantismu
- není jen umělecký styl, ale životní pocit, postoj člověka
- nový způsob pohledu na svět – silně subjektivní a individualistický
- požaduje se tvůrčí svoboda, nezávislost, touha po harmonii s přírodou
- inspirace – gotika pro svou tajuplnost
ROMANTISMUS V ČESKÉ LITERATUŘE (30. – 40. léta 19. st.)
- hledání východiska z krize světa
- důraz na národ, vychází z lidové tvorby a přetváří ji
- prolínání romantismu s realismem (romantismus se v Čechách nikdy nerozvinul úplně - kromě K. H. Máchy)
- venkovská próza, idylické dětství, sny o lepším světě (Němcová)
- potřeba vlastenectví, obhajoba demokratických zásad proti vládě a církvi (Havlíček)
- Matice česká = osvětová organizace, jejíž členové pořádali osvětové přednášky, překládali díla cizích autorů
Světový realismus (1. pol. 19. stol.)
Historický kontext:
- průmyslová revoluce - přesun obyvatel do měst, pokrok
- Francie se stává republikou
- v Rusku se ruší nevolnictví
- USA – boje S x J + otroctví
- Darwinova teorie
Rysy:
- zobrazování psych. vývoje čl., různých vrstev společnosti a vztahů mezi nimi
- dialekt a městská mluva
- skutečnost, důraz na rozum a realitu, objektivita
- vševědoucí vypravěč
TVORBA:
Rusko – dramata a romány
- Nikolaj Vasilejevič Gogol – Revizor
- Fjodor Michajlovič Dostojevskij – Idiot
- Lev Nikolajevič Tolstoj – Anna Karenina
Francie – romány
- Honoré de Balzac – Otec Goriot
- Gustav Flaubert – Paní Bovaryová
USA - real. Romány
- Mark Twain - Dobrodružství Toma Sawyera
Anglie – děti z chudých vrstev
- Charles Dickens - Oliver Twist
Norsko – dramata
Polsko – historické romány
Rysy:
- důraz na city, individualitu, tajemství a prožitky
- ukazuje se princip ideálu národa a myšlenka slovanství
- Ironie z rozporu mezi ideálem a skutečností
- putování, dálky, cesta, poutníci, jezera
- opuštěná místa (hrady, příroda)
- hlavní hrdina: měšťan bojující proti nepravostem světa
Přístupy:
- Hledání východiska z krize světa → J. K. Tyl
- Rozervanost a světabol – hlavní hrdina je rozervanec, co popírá řád lidský i božský → K. H. Mácha
- Nacionální - lid je jediná pozitivní hodnota → K. J. Erben
- Idylické sny o lepším světě → Božena Němcová
Historický kontext:
- evropská revoluce podpořila národní svobodu
- zvýšila se poptávka po knihách a spotřebním zboží díky obrozencům
- čeština se stávala jazykem veřejného života, projevem národního cítění