28.Význačná období čes divadla 20. stol
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Fráňa Šrámek
Měsíc nad řekou - O srazu spolužáků, vypráví si o svých studentských snech, že se žádné nevyplnily, ale už jim to nevadí, protože jsou starší a moudřejší. Berou svět takový jaký je. Objěvují se i problémy jejich mladých.
František Hrubín
Srpnová noc - charaktery postav nejsou určeny, dialogy vedou jen tak do vzduchu
Křišťálová noc - z venkovského prostředí, konflikt muže a ženy, staré a mladé generace
Jaroslav Vrchlický
Noc na Karlštejně
Smrt Hyppodamie
Julius Zeyer
Radúz a Mahulena – pohádkové drama
Libušin hněv
Alois Jirásek :
Jan Hus, Jan Žižka, Jan Roháč - husitská trilogie
Lucerna (pohádkový motiv) Mlynář odmítá lásku krásné kněžny a s tím i bohatství a moc. Zůstává věrný své ženě.
Vojnarka - ze života soudobé vesnice
Otec - ze života soudobé vesnice
Divadla před a za 2. světové váleky Dva druhy divadel (režisérský typ, autorský typ)
Osvobozené divadlo
1925 jako scéna dramatického odboru Děvětsilu.
Mělo sloužit pro vyjádření mladých umělců, kteří chtěli osvobodit divadlo od starých tradičních postupů, kteří přiváděli na scénu a do života nové umělecké směry té doby (dadaismus, futurismus, poetismus)
Autorské divadlo (divadelní hry píšou herci nebo režiséři divadla)
Zakladatelé Jiří Frejka a Jindřich Honzl (režiséři)
Roku 1938 bylo divadlo zavřeno a přejmenováno na Spoutané divadlo
Hlavní aktéři:
Jaroslav Ježek (hudební skladatel)
písně s hudbou byly v moderním jazzovém rytmu
navazovaly na mluvené slovo
využívaly všech vrstev jazyka ( knižní, slang, argot, hovorové )
vtipně využíváno synonymity a homonymity slov, významových nedorozumění (vši vodní a vši vod ní)
dlouhá řada satirických politických písní (David a Goliáš z Těžké Barbory, Evropa volá z Césara, Svět naruby z Balady z hadrů)
touha po spravedlivém světě a vřelých lidských vztazích se odrazila v Ježkových blues : Tmavomodrý svět, Klobouk ve křoví, Život je jen náhoda, …
Jiří Voskovec, Jan Werich -autoři, herci, režiséry a často i výtvarníky svých představení (ne že malovalikulisy, ale navrhli si masky i dekoraci)
Oba emigrovali Voskovec zůstal v emigraci, Werich se později vrátil (podepsal chartu 77 ???).
Forbíny = výstupy před oponou (předscény) s improvizovanými dialogy dvou klaunů - reagovaly velmi aktuálně na problémy doby, nebo měly za cíl jen pobavit. (přímý kontakt s divákem, reakce na aktuální problémy – Hitlera)
Hrami útočili proti nešvarům společnosti, fašismu
V písních jsou hříčky se slovy – jeden krok do předu a dva zpět, tak kráčí celý svět (krok X pokrok)
Jejich hry měly 150 - 270 repríz (pro srovnání: v Národním divadle v té době 17 repríz znamená úspěch).
Intelektuální dialogy zaměřené na hloupost a nadutost, parodovali vše, co se tvářilo příliš
důstojně, vážně a hlubokomyslně.