28.Význačná období čes divadla 20. stol
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
(čísla označují letopočty konce sezóny)
Divadlo založil Emil František Burian(všestranný skladatel, zpěvák, dramatik,prozaik, básník, dirigent, výtvarník, herec)
divadlo režisérského typu (přesný text, při vystoupení žádné improvizace)
Divadlo je založeno na spojení různých uměleckých směrů (syntetizaci)
Hry řešili problémy fašistické doby
Častým prvkem Burianova divadla byl sborový zpěv
V roce 1941 bylo divadlo uzavřeno a E. F. Burian je zatčen gestapem
Po válce je znovuotevřeno pod názvem D46
Cíl: proniknout s nejnáročnějšími díly k lidovému divákovi to neznamená jednoduchost a
„polopatismus".Burian uplatňuje náznak, scénograf. zkratku, jevištní metaforu a nové jevištní
Prostředky (apř. filmovou projekci)
sborová recitace básnických děl:
Mácha Máj
Havlíček Křest sv. Vladimíra
Wolker balady
biblická Píseň písní
Burianovy adaptace klasických dramat:
Moliére Lakomec
Shakespeare Kupec benátský
Beaumarchais Lazebník sevillský
Klicpera Každý něco pro vlast
hry Burianových současníků:
B.Brecht Žebrácká opera
V.Nezval Milenci z kiosku
Manon Lescaut -v době okupace symbolizovala lásku a úctu k jazyku
Divadla malých forem (scén)
Na přelomu 60. let vzniká proud, který je spojen se vznikem malých divadel
Tyto netradiční divadla vznikají jako opozice k oficiálním tzv. kamenným divadlům
Typické pro taková divadla je kontakt jeviště s divákem
Více se spoléhá na spontánnost, poetičnost, improvizaci a klaunovitost
Většinou se jedná o divadla autorská
nadšení pro jazz, moderní lyriku, grotesku
rysy studentské recese
Účelem není získat velkou popularitu, ale tvůrčí význam – pobavit diváka
Mezi nejznámější patří: Semafor, Na zábradlí, Na provázku, Viola, Y, J. Cimrmana
Reduta (1956)
prvním známějším divadlem tohoto typu
Pavel Kopta, J.Suchý, J.Šlitr, Ivan Vyskočil
Divadlo Na zábradlí (1958)
Zakladatelé: Helena Philippová, Ivan Vyskočil, Jiří Suchý, Vladimír Vodička
Jako první uvedli divadelní leporelo plné písniček Kdyby tisíc klarinetů
Po příchodu Ladislava Fialky s pantomimickou skupinou se do repertoáru zařadila pantomima vedle činohry ( až do Fialkové smrti neztratila pantomima v divadle své místo )
Po příchodu kulisáka, později dramaturga a dramatika Václava Havla se hrálo absurdní drama
stává se brzy mezinárodně známým zvláště díky autorské a dramaturgické činnosti Václava Havla
Divadlo dodnes sází na nadějné a neznámé autory a jejich hry ( tenkrát Havel – Zahradní slavnost )
Divadlo Semafor (1959)
SEdm MAlých FOrem
Hudebně zábavné divadlo autorské dvojice Jiří Suchý a Jiří Šlitr
V dobách rozkvětu (2. polovina 60. let 20. století) přichází Jiří Grossmann a Miroslav Šimek, Jiří Krampol, Josef Dvořák… Po čase byli propuštěni (divadlo nabíralo jiný směr).
Texty mají poetičnost, hudebnost, komičnost, nadsázku
Jde o volný dějový rámec, sled scén a výstupů
Poetika i popularita Semaforu je srovnatelná s popularitou předválečného Osvobozeného divadla Voskovce a Wericha.
Herci si dělali naschvály, ale později z toho vynikla myšlenka a poučení či kritika režimu
Chybou je, že si Jiří Suchý nevychoval žádného mladého nástupce a proto jeho divadlo nyní upadá
Písně: Marnivá sestřenice, Pramínek vlasů, Písnička pro kočku