3.Král Lávra - Karel Havlíček Borovský
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Časoprostor
- Zdánlivě v Irsku, ve skutečnosti v Čechách
- Před dávnou dobou - za habsburské nadvlády
Kompoziční výstavba
- Chronologický postup
- 34 strof po 7 verších
- Dějová linie je jednoduchá
- Jednoduchá zápletka Tajemství o oslích uších
- Plynulé vyústění pointy tajemství se prozradí
II. část
Lyrický subjekt
er-forma (vševědoucí vypravěč)
Postavy
Král Lávra - starý, dobrý král, kterého měli lidé rádi, protože je nenechával trpět
- moudrý
- celý život se snažil ukrývat své tajemství o oslích uších - proto měl jeden nešvar, že po každém stříhání (dělo se to jednou do roka) nechal popravit svého holiče
Kukulín - Holič, který se velice trápil pro své tajemství, které nesměl nikomu vyzradit
Kukulínova
matka - Vdova, která se velice přimlouvala za svého syna před hrozbou popravy
Poustevníček, Červíček – hráč na basu
Vyprávěcí způsoby
- Převažuje způsob popisný, vyprávěcí
- V závěru díla ponaučení
Typy promluv
Forma řeči – přímá řeč, prostý text
Veršová výstavba
- Jednoduchý verš
- 1. a 3. verš se nerýmuje
- Rýmové schéma – ABCBDDB
III. Část
Úryvek k rozboru:
Všem se kázal vzdálit,
jen sám Kukulín,
povolán ku králi,
bledý jako stín;
Král tu sedí, na klíně korunu:
„Přistup, synu, blíže sem ke trůnu
i pod baldachýn.
Přísahej, že smlčíš
Na věčné časy,
co jsi na mé hlavě
viděl pod vlasy,
pak se tobě neublíží v ničem
a ty budeš mým dvorním holičem
po všechny časy.“
Jazykové a stylistické prostředky:
Knižní výrazy
Přirovnání
Hovorové výrazy
Archaismus
Elipsa – vynechání větného členu
Ostatní:
Vysvětlení názvu díla:
- snaha o vtipnou zveršovanou pohádku, zesměšnění vrchnosti, král Lávra = hlavní hrdina
Posouzení aktuálnosti díla:
- dílo je stále aktuální – Každý člověk dělá chyby a nemusí se stydět za to, jak vypadá.
Určení smyslu díla:
- Satira, která je jen pouze zdánlivě prostoupena mírnějším a shovívavějším tónem. Havlíček v ní pojednává o králi Midasovi: dobrý král Lávra má oslí uši a každého, kdo tuto nekrálovskou ozdobu hlavy vidí, dává nemilosrdně oběsit. Tuto „jedinou slabost“ lze ovšem chápat jako nelítostný brutální akt proti každému, kdo pozná skutečný stav věcí. I smírný konec satiry se proměňuje v parodii sladkobolných historií o „hodných“ panovnících.
Zařazení knihy do kontextu celého autorova díla:
- politická satira – vrchol tvorby
Tematicky podobné dílo:
Tyrolské elegie, Křest svatého Vladimíra – ostré vystupování proti vládě