7, Karel Havlíček Borovský - Král Lávra
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Literárně / obecně kulturní kontext
Česká literatura 1. poloviny 19. století (4. fáze národního obrození, počátky realismu v české literatuře)
- hledání východiska z krize světa
- důraz na národ, vychází z lidové tvorby a přetváří ji
- prolínání romantismu srealismem – venkovská próza, idylické dětství, sny o lepším světě s harmonickými lidskými vztahy (Němcová)
- potřeba vlastenectví s funkcí literatury ve vztahu ke společnosti. Hájení demokratických zásad proti vládě a církvi. (Havlíček)
Realismus – Přiblížení se co nejvíce ke skutečnosti, objektivitě a dokonalosti.
Josef Kajetán Tyl (1808–1856)
- významný český dramatik
- putoval dva roky s kočovným divadlem
- redigoval časopisy: Květy, Vlastimil, Posel z Prahy.
dílo: Strakonický dudák, Dekret kutnohorský, Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka, Poslední Čech – kritika od Borovského
Karel Jaromír Erben (1811–1870)
- na studiích se seznámil s Palackým
- sbíral lidové písně a pohádky
dílo: Prostonárodní české písně a říkadla, Kytice z pověstí národních
Božena Němcová (1820–1862)
- *Vídeň, dívčí jméno Barbora Panklová
- dětství strávila v ratibořickém údolí u České Skalice
- s manželem Josefem Němcem se často stěhovala
dílo: V zámku a v podzámčí, Národní báchorky a pověsti, Divá Bára, Karla, Babička, Pohorská vesnice
Děj
Král Lávra je dobromyslný a poddanými oblíbený irský král s jedinou špatnou vlastností - každý rok se nechá pouze jednou ostříhat a svého holiče potom nechá pověsti. Nikdo neví, proč to král dělá, a jinak velmi oblíbenému panovníkovi je to ostře vytýkáno. Jednou je za královského lazebníka vybrán Kukulín, syn dobré vdovy. Vdova se za svého jediného syna postaví a přemlouvá krále, aby ho nenechal popravit. Dobrosrdečný Lávra souhlasí a ustanoví Kukulína svým osobním holičem pod podmínkou, že nikomu neprozradí to, co pokaždé, když Lávru stříhá, vidí na královské hlavě. Kukulína ale tajemství pálí, a tak ho pošeptá alespoň do dutiny staré vrby. Naneštěstí si z této vrby vyrobí smyčec jeden muzikant, jenž hraje na zámku u krále Lávry. Při plese zpívající basa vyzradí, že Lávra pod vlasy skrývá oslí uši. Nejprve je z toho velké pozdvižení, ale pak si poddaní uvědomí, že je to jediná vada, a není zase tak hrozná, a tak Lávra od té doby může nosit své oslí uši beze studu viditelně a veřejně.
Humor této skladby je dobrosrdečný a shovívavý. Báseň sice jinotajně kritizuje hloupost korunovaných hlav a nesmyslná nařízení a zákony, jež panovníci často vydávají, na druhou stranu autor nicméně také říká, že u panovníka je větší ctností, když je hloupý a laskavý, než když se jedná o vypočítavého despotu.