8.Pygmalion - G.B. Shaw
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Pygmalion – George Bernard Shaw
Charakteristika uměleckého textu
Literárněhistorický kontext
Literární / obecně kulturní kontext
Zařazení autora do uměleckého směru:
anglická literatura / světové drama mezi válkami - konec 19. století, 1. polovina 20. stoletíHistorický kontext:
- celosvětový válečný konflikt (napjaté diplomatické vztahy)
- zákopové války – na řece Sommě, u Verdunu (velké ztráty na životech)
- bleskové války
Opozice:
Státy Trojdohody – Velká Británie, Francie, Rusko
Centrální mocnosti – Rakousko-Uhersko, Německo
+ další země
1917:
- vstup USA do válka (ke straně Dohody)
- převrat bolševiků v Rusku (výstup z války)
1918 – příměří – zánik Rakouska-Uherska
Poválečná společnost:
- psychické nemoci / zranění, ztráta blízkých / morální šok (radikalizace myšlení – fašismus, komunismus)
Literární kontext:
SVĚTOVÁ MEZIVÁLEČNÁ PRÓZA
- ve velké části reflektuje 1SV
- vznikají 2 proudy lit.: 1. Moderní (experimentální)
2. Realistický
I. MODERNÍ PROUD
- proud vědomí, ubývá dějovosti – nejsou žádné vedlejší dějové linie
- většinou jen 1 hl. postava
- experimentuje se s jazykem, není zde časová posloupnost
- popis vnitřních stavů v postavě
- často nějaký podtext – více významových rovin
- nepopisuje události, spíše upozorňuje na problémy
- Marcel Proust, James Joyce, Franz Kafka – Proces; Virginie Woolfová
II. REALISTICKÝ PROUD
- navazují na kritické realisty, dodržují tradiční umělecké schéma klasického románu s jistými odlišnostmi
- základem je dějová linie, logická časová posloupnost, ale zaměřují se na psychickou a citovou roli jedince, společenské vztahy v pozadí
- román řeka = jednotlivé příběhy se na sebe vrství
USA – Ztracená generace
- sk. autorů reagujících na 1SV
- cca stejný věk – jako mladí se účastnili 1SV → popisují válečné zážitky + psychiku lidí ⇒ 1. téma v lit.
- nikdy se s těmito zážitky nevyrovnali
2. téma v lit. – zobrazování amer. snu – kritizují tuto představu
- Ztracená generace – Gertruda Steinová – podpora amer. spisovatelů – vymyslela jim název
- Ernest Hemingway – Sbohem armádo, Stříbrný vítr, Stařec a moře
- Francis Scott Fitzgerald – Velký Gatsby
Francie
- Romain Rolland – Petr a Lucie
- A. de Saint-Exupéry – Noční let, Země lidí, Malý princ
Německo
1) 1SV – Erich Maria Remarque – Na západní frontě klid
2) Hrozba fašismu a 2SV – Thomas a Heinrich Mannovi; Lion Feuchtwanger
Velká Británie
- odlišná, nezaměřovala se na válku, ale na společnost
- 2 typy lit.: 1. Experimentální proud
2. Tradiční proud – John Galsworthy – Sága rodu Forsytů
Rusko
2 proudy:
1. Oficiální lit. - Maxim Gorkij, Michail Šolochov
2. Neoficiální lit. – Boris Pasternak – Dotor Živago; Michail Bulgakov – Mistr a Markéta
Pražská německá literatura - pol. 30. let 20. století