Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




České divadlo a drama ve 20. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

23. České divadlo a drama ve 20. století České divadlo se vyvíjí ve třech proudech: Oficiální divadlo – klasické kamenné budovy, klasický repertoár (Shakespeare, Moliére...) patří sem např. Národní divadlo, Stavovské divadlo Neoficiální lidové divadlo – kabarety, později bytová divadla atd. Avantgardní scény – Osvobozené divadlo, divadlo D34 1) Oficiální divadlo 1. polovina 20. století, moderní dramaOtočná jeviště, světla => nová atmosféra na divadleVelký vliv má světové drama – Henrik Ibsen, A. P. Čechov, režisér Stanislavsky Stanislavsky – vedl soubor MCHAT, začíná používat techniku (jeviště, světla), pracuje s herci, on určuje, kam herec půjde =>režisérský typ divadlaImpresionistický přístup –důraz na city a barvu hlasu (Jaroslav Kvapil)Expresionistický přístup –vyjadřování gesty, prudké (Hugo Haas, Čapek)Prvky impresionismu, symbolismu, vitalismu, poetismu, využití hudby a světlaSnaha o prohloubení psychologie postav (vliv Ibsena) – Vina od HilbertaHravost, poetická náladovost – impresionismus, vitalismus (Šrámek, Kvapil)Scény: Národní divadlo, Městské divadlo na Královských Vinohradech (otevřeno 1907) Jaroslav Kvapil Poetismus, impresionismus, režisér NDKlade důraz na psychologii postav, city a barvu hlasuBere divadlo jako umělecký celek (nejen text, ale i světlo, hudba, scéna, talent herců)Uváděl hry světových velikánů, ale i české hrySám napsal hruPrincezna Pampeliškaa libreto k DvořákověRusalce Fráňa Šrámek Impresionistické a vitalistické hry –Léto, Měsíc nad řekou Jaroslav Hilbert Zaměřoval se na psychologii postav, žádné dějové odbočky, vše na jednom místěVina –psychologické drama, příběh měšťanské dívky, která se nemůže od předsudků odpoutat jinak, než že spáchá sebevraždu, děj během jednoho dne, málo postav Karel Hugo Hilar Od roku 1910 režisér ve Vinohradském divadle, 1921 odešel do Národního divadlaVelmi přísná režisérská osobnost, zastává názor, že v divadle má hlavní slovo režisér – vysloužil si přezdívku „režisér diktátor“Představitel divadelního expresionismu – vyjádření duševních pocitů z nitra člověka Viktor Dyk Zmoudření Dona Quijota –podle Cervantesova románu ze 17. stol. Karel Čapek Dvě velká témata v dílech: Technika a člověk – píše o rozvoji vědy a techniky, vyjadřuje obavu ze zneužití nových vynálezů Fašismus – boj proti člověku, strachBílá nemoc –víme známe:)Loupežník – hra o věčném střetu mládí a stáříVěc Makropulos – hrdinka žije 300 let, ale není to pro ni dobréMatka – matka rozmlouvá s mrtvým manželem a syny své, nechce pustit svého posledního syna do války Reakce na občanskou válku ve ŠpanělskuZe života hmyzu –komedie, opilý tulák se dostává do světa hmyzu, kde si všímá špatných lidských vlastnostíR. U. R. –roboti se vzbouří a likvidují lidstvo, motiv lásky robotů 2) Neoficiální divadlo Tzv. „kabarety“ (z francouzštiny La Kabaret – hospoda), hrály se různé šansony, parodie, zábavné scény, reakce na aktuální událostiRevoluční scéna – Emil Artur LongenLidoví komici: Ferenc Futurista, Saša Rašilov, Vlasta BurianZačíná se formovat Dělnické divadlo (Jindřich Honzl), dramatický sbor Dědrasbor Kabaret Lucerna Nejstarší kabaret - 1910, založil písničkář Karel HašlerOblíbený, štěstí na lidi, popularita Kabaret Červená sedma Založen roku 1918 Jiřím ČervenýmMěl jinou náplň, určen náročnějším divákůmKonferenciér Eduard Bass (texty, scénáře)Působila zde celá řada předních umělců (E.F. Burian, Ferenc Futurista, Saša Rašilov, Vlasta Burian) 3) Avantgardní divadlo Divadlo se sbližuje se skutečným životem – zatahuje diváka do děje (nezajímá se o psychologii postav), nepoužívá se opona, kulisyJsou svým způsobem projevem poetismu Osvobozené divadlo Název knihy Vsevolota Mejercholta a Alexeje Tajrova Odpoutané divadlo inspiroval samotný název divadla (20. léta, ruští pokrokoví režiséři) Osvobozené od všech doposud vzniklých foremZaloženo v roce 1926 dramatickou sekcí Devětsilu (literární hnutí, které podporovalo program proletářského umění), Voskovec, Werich a Jaroslav JežekVýznamné osobnosti: režiséřiJiří Frejka aJindřich Honzl, klavíristaJaroslav Ježek, autorská a herecká dvojiceJiří Voskovec aJan WerichAutorské divadlo –účinkující jsou do jisté míry autory i herci, často improvizujíWest pocket revue –první hra V+W, založena na slovním humoru Revue =typ hry, střídají se různé typy výstupů, nedůležitý děj, využití písníForbíny =předscény – komentují současné dění, mísí politiku s drbyOd 30. let se hry pod vlivem hrozby fašismu stávají více a více politickými Sever proti jihu, Don Chuan –sociální problémy, nezaměstnanost, fašismus Caesar – obraz diktátora, narážka na Hitlera Balada z hadrů – protifašistická hra, inspirace historií, postava F. VillonaNa konci 30. let musí být divadlo zavřeno, V+W emigrují, po válce se vrací WerichNa osvobozené divadlo navazují v 50. letech divadla malých foremZnámé písně – Davida a Goliáš, Život je jen náhodaDalší hry – Golem, Osel a stín, Kat a blázen Divadlo D D34-41 – číslo označuje rok hrané sezónyRežisérské divadlo – hlavní roli hraje režisér, herci se musí řídit podle jeho pokynůEmil František Burian –režisér, roku 1941 poslán do koncentračního táboraHry různého charakteru – klasické hry, dramatizace (Švejk), barokní hryVyužívá nových přístupů – např. recitační souborModerní kulturní centrum – výstavy, koncerty, recitace básní 50. léta Hry s politickým zaměřením (tendenční, angažované), pochlebování vláděBudovatelské drama, drama poválečnéAutoři prověřovány, hry cenzurovány Miloslav Stehlík Píše v souladu s režimemJarní hromobití, Mordová rokle (o německé okupaci),Nositelé řádu Vašek Káňa Parta brusiče Karhana – budovatelské tematika Vojtěch Cach Duchcovský viadukt – střelba do horníků, kteří protestují proti špatným životním podmínkám,Mostecká stávkahry psány podle skutečných událostí Pavel Kohout Jeho díla přinesla oživení, jiná tematikaPíše o mladých svazácích (převážně) – vytváří poezii, která je po chuti režimuNa konci 60. let se distancuje od předchozí tvorbyTaková láska,Zářijové nociv době pozdější – exulant, ale vrací se se sláv

Témata, do kterých materiál patří