České divadlo a drama ve 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
23. České divadlo a drama ve 20. století
České divadlo se vyvíjí ve třech proudech:
Oficiální divadlo – klasické kamenné budovy, klasický repertoár (Shakespeare, Moliére...) patří sem např. Národní divadlo, Stavovské divadlo
Neoficiální lidové divadlo – kabarety, později bytová divadla atd.
Avantgardní scény – Osvobozené divadlo, divadlo D34
1) Oficiální divadlo
1. polovina 20. století, moderní drama
Otočná jeviště, světla => nová atmosféra na divadle
Velký vliv má světové drama – Henrik Ibsen, A. P. Čechov, režisér Stanislavsky
Stanislavsky – vedl soubor MCHAT, začíná používat techniku (jeviště, světla), pracuje s herci, on určuje, kam herec půjde => režisérský typ divadla
Impresionistický přístup – důraz na city a barvu hlasu (Jaroslav Kvapil)
Expresionistický přístup – vyjadřování gesty, prudké (Hugo Haas, Čapek)
Prvky impresionismu, symbolismu, vitalismu, poetismu, využití hudby a světla
Snaha o prohloubení psychologie postav (vliv Ibsena) – Vina od Hilberta
Hravost, poetická náladovost – impresionismus, vitalismus (Šrámek, Kvapil)
Scény: Národní divadlo, Městské divadlo na Královských Vinohradech (otevřeno 1907)
Jaroslav Kvapil
Poetismus, impresionismus, režisér ND
Klade důraz na psychologii postav, city a barvu hlasu
Bere divadlo jako umělecký celek (nejen text, ale i světlo, hudba, scéna, talent herců)
Uváděl hry světových velikánů, ale i české hry
Sám napsal hru Princezna Pampeliška a libreto k Dvořákově Rusalce
Fráňa Šrámek
Impresionistické a vitalistické hry – Léto, Měsíc nad řekou
Jaroslav Hilbert
Zaměřoval se na psychologii postav, žádné dějové odbočky, vše na jednom místě
Vina – psychologické drama, příběh měšťanské dívky, která se nemůže od předsudků odpoutat jinak, než že spáchá sebevraždu, děj během jednoho dne, málo postav
Karel Hugo Hilar
Od roku 1910 režisér ve Vinohradském divadle, 1921 odešel do Národního divadla
Velmi přísná režisérská osobnost, zastává názor, že v divadle má hlavní slovo režisér – vysloužil si přezdívku „režisér diktátor“
Představitel divadelního expresionismu – vyjádření duševních pocitů z nitra člověka
Viktor Dyk
Zmoudření Dona Quijota – podle Cervantesova románu ze 17. stol.
Karel Čapek
Dvě velká témata v dílech:
Technika a člověk – píše o rozvoji vědy a techniky, vyjadřuje obavu ze zneužití nových vynálezů
Fašismus – boj proti člověku, strach
Bílá nemoc – víme známe:)
Loupežník – hra o věčném střetu mládí a stáří
Věc Makropulos – hrdinka žije 300 let, ale není to pro ni dobré
Matka – matka rozmlouvá s mrtvým manželem a syny své, nechce pustit svého posledního syna do války
Reakce na občanskou válku ve Španělsku
Ze života hmyzu – komedie, opilý tulák se dostává do světa hmyzu, kde si všímá špatných lidských vlastností