Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




České divadlo a drama ve 20. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

23. České divadlo a drama ve 20. století

  • České divadlo se vyvíjí ve třech proudech:

    • Oficiální divadlo – klasické kamenné budovy, klasický repertoár (Shakespeare, Moliére...) patří sem např. Národní divadlo, Stavovské divadlo

    • Neoficiální lidové divadlo – kabarety, později bytová divadla atd.

    • Avantgardní scény – Osvobozené divadlo, divadlo D34

1) Oficiální divadlo

  • 1. polovina 20. století, moderní drama

  • Otočná jeviště, světla => nová atmosféra na divadle

  • Velký vliv má světové drama – Henrik Ibsen, A. P. Čechov, režisér Stanislavsky

    • Stanislavsky – vedl soubor MCHAT, začíná používat techniku (jeviště, světla), pracuje s herci, on určuje, kam herec půjde => režisérský typ divadla

  • Impresionistický přístup – důraz na city a barvu hlasu (Jaroslav Kvapil)

  • Expresionistický přístup – vyjadřování gesty, prudké (Hugo Haas, Čapek)

  • Prvky impresionismu, symbolismu, vitalismu, poetismu, využití hudby a světla

  • Snaha o prohloubení psychologie postav (vliv Ibsena) – Vina od Hilberta

  • Hravost, poetická náladovost – impresionismus, vitalismus (Šrámek, Kvapil)

  • Scény: Národní divadlo, Městské divadlo na Královských Vinohradech (otevřeno 1907)

Jaroslav Kvapil

  • Poetismus, impresionismus, režisér ND

  • Klade důraz na psychologii postav, city a barvu hlasu

  • Bere divadlo jako umělecký celek (nejen text, ale i světlo, hudba, scéna, talent herců)

  • Uváděl hry světových velikánů, ale i české hry

  • Sám napsal hru Princezna Pampeliška a libreto k Dvořákově Rusalce

Fráňa Šrámek

  • Impresionistické a vitalistické hry – Léto, Měsíc nad řekou

Jaroslav Hilbert

  • Zaměřoval se na psychologii postav, žádné dějové odbočky, vše na jednom místě

  • Vina – psychologické drama, příběh měšťanské dívky, která se nemůže od předsudků odpoutat jinak, než že spáchá sebevraždu, děj během jednoho dne, málo postav

Karel Hugo Hilar

  • Od roku 1910 režisér ve Vinohradském divadle, 1921 odešel do Národního divadla

  • Velmi přísná režisérská osobnost, zastává názor, že v divadle má hlavní slovo režisér – vysloužil si přezdívku „režisér diktátor“

  • Představitel divadelního expresionismu – vyjádření duševních pocitů z nitra člověka

Viktor Dyk

  • Zmoudření Dona Quijota – podle Cervantesova románu ze 17. stol.

Karel Čapek

  • Dvě velká témata v dílech:

    • Technika a člověk – píše o rozvoji vědy a techniky, vyjadřuje obavu ze zneužití nových vynálezů

    • Fašismus – boj proti člověku, strach

  • Bílá nemoc – víme známe:)

  • Loupežník – hra o věčném střetu mládí a stáří

  • Věc Makropulos – hrdinka žije 300 let, ale není to pro ni dobré

  • Matka – matka rozmlouvá s mrtvým manželem a syny své, nechce pustit svého posledního syna do války

    • Reakce na občanskou válku ve Španělsku

  • Ze života hmyzu – komedie, opilý tulák se dostává do světa hmyzu, kde si všímá špatných lidských vlastností

Témata, do kterých materiál patří