Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




České divadlo a drama ve 20. století

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Miloslav Stehlík

  • Píše v souladu s režimem

  • Jarní hromobití, Mordová rokle (o německé okupaci), Nositelé řádu

Vašek Káňa

  • Parta brusiče Karhana – budovatelské tematika

Vojtěch Cach

  • Duchcovský viadukt – střelba do horníků, kteří protestují proti špatným životním podmínkám, Mostecká stávka

  • hry psány podle skutečných událostí

Pavel Kohout

  • Jeho díla přinesla oživení, jiná tematika

  • Píše o mladých svazácích (převážně) – vytváří poezii, která je po chuti režimu

  • Na konci 60. let se distancuje od předchozí tvorby

  • Taková láska, Zářijové noci

  • v době pozdější – exulant, ale vrací se se slávou

60. léta

  • nastává uvolnění, tematická i žánrová rozmanitost, vznikají malá divadla

František Hrubín

  • Srpnová neděle, Křišťálová noc

  • nově psychologický podtext (vývoj postav)

Milan Kundera

  • emigroval do Francie po Pražském jaru, kde už zůstal

  • Jakub a jeho pán (přepracoval román spisovatele Diderota Jakub fatalista)

  • Majitelé klíčů, Ptákovina (školské prostředí, groteskní fraška o moci a sexu)

Václav Havel

  • Zahradní slavnost – karikatura byrokratické společnosti, užití sloganů a frází, vyprávění nesmyslů

    • jazyk prostředkem nedorozumění – absurdní drama

DIVADLA MALÝCH FOREM

= jsou divadla, která na území dnešního Česka vznikala od počátku 20. století jako alternativa k oficiálnímu divadlu. Většinou se zde hrály autorské hry, často proložené písničkami, charakteristické jsou také dialogy na předscéně. Hry jsou často založeny na humoru, častá je satira a parodie.

Divadlo Na Zábradlí

  • zakladatelé: Jiří Suchý, Ivan Vyskočil

  • texty vytvářené na jevišti zdánlivě připomínají Osvobozené divadlo – tzv. text apely => herci komunikují s diváky → žádné rozdíly mezi jevištěm a hledištěm

  • Vyskočil později přechází do Reduty pak do Nedivadla

  • Haprdánc – přepracovaný Hamlet

Divadlo Semafor

  • Akronym – Sedm malých forem = hudební komedie, jazz, filmová produkce, poezie, pantomima, loutky, výtvarné umění

  • Jiří Suchý a Jiří Šlitr, od roku 1952 (nejvýznamnější dvojice)

  • později Jiří Grossmann a Jaroslav Šimek

  • po smrti Šlitra a Grossmanna – Petr Nárožný, Josef Dvořák, Miroslav Horníček

  • později přišla do divadla Jitka Molavcová – partnerka Suchého

  • zpočátku jako divadlo, které potřebuje inteligentního diváka, později spíše prostý lid

  • Jonáš a tyngl tangl, Návštěvní den, Kytice

Divadlo Járy Cimrmana

  • nikdy neexistující osoba, avšak génius (všeuměl, literát, vynálezce) – fantasmagorie

  • vymysleli ji Ladislav Smoljak a Zdeněk Svěrák (Šebánek, Velebný)

  • pro diváky inteligentní a humorný přístup => celé divadlo založené na 1 osobnosti, potřeba inteligentního diváka

  • herectví zdánlivě neprofesionální, výrazný prostředek improvizace, parodie

  • charakteristické: improvizace, přednášky na pódiu, okouzlující humor

  • Vyšetřování ztráty třídní knihy, Vražda v salóním kupé, Hospoda na mýtince, Němý Bobeš, Posel z Liptákova

Témata, do kterých materiál patří