Petr Bezruč - Slezské písně
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Bezruč – Slezské písně
Česká literatura přelom 19. a 20. století.
1. Část
Zasazení do kontextu díla:
Zasazení části ukázky do díla (kde se část nachází, děj ukázky, co je před a co za ní)
Téma:
Hlavním téma je útlak obyvatelstva na Slezsku. V jeho básních jsou tři základní témata sociální - Především popisuje útlak a bezpráví konané na obyvatelích. Nelíbí se mu, že mladí již mluví polsky, že zaniká český jazyk a staré tradice. Př. Já, Ostrava, Návrat, Markýz Gero, milostné - Autor zde sám sebe popisuje jako samotáře, jehož úkolem není založit rodinu, ale bránit svůj lid. Přesto k ženám pohlíží nejenom se skepsí a nedůvěrou (př. Labutinka), ale i s obdivem (Jen jednou) a balady - Jsou nejkrásnější součástí knihy. Ukazují nám krásu a píli slezského člověka, ale jako
u každého i jeho slabosti a nedostatky (nevěra, vražda - př. Idyla ve mlýně, Maryčka Magdonová, Kantor Halfar, Sedm havranů, Chycený drozd).
Motiv:
Život lidí na Slezsku.
Časoprostor:
Slezsko, konec 19.století.
Kompoziční výstavba:
Maryčka Magdónová
báseň je psána ve verších, každá sloka má 4 verše, rým je nepravidelný (občas střídavý, místy obkročný – není jednotný pro celou báseň)
nadpis je zvýrazněn, psáno ve větách jednoduchých i v souvětích celkem 12 slok
22. báseň z cca 82 básní
před ní je báseň Tošonovice
za ní je báseň Bernard Žár
Kantor Halfar
báseň je psána ve verších, každá sloka má 4 verše, rým je v první sloce sdružený a v dalších 7 střídavý
nadpis je zvýrazněn, psáno ve větách jednoduchých i v souvětích
celkem 8 slok
14. báseň z cca 82 básní
před ní je báseň Návrat
za ní je báseň Setkání
Druh:
Epicko-lyrický.
Žánr:
Balada- báseň.
2. Část
Vypravěč/lyrický subjekt = myšlenky vypravěče:
Obě básně vypráví sám autor.
Postavy:
Maryčka Magdónova
ztratí oba rodiče, musí se postarat o své sourozence (nejstarší – 4 další sourozenci)
v bezradné situaci, osamělá, zoufalá
nakonec spáchá sebevraždu skokem ze skály
Kantor Halfar
učitel katechismu, mluvil česky, proto byl vyhozen
osamělí, bez práce, nakonec spáchá sebevraždu – oběsí se na jabloni
Vyprávěcí způsoby:
obě básně psány v er formě (vypráví je autor místo samotných postav)
sloh. postup – vyprávěcí
Typy promluv:
věty jednoduché i souvětí, monolog
dvojčlenné věty
Veršová výstavba:
MM
každá sloka má 4 verše, rým je nepravidelný (občas střídavý, místy obkročný – není jednotný pro celou báseň)
KH
Každá sloka má 4 verše, rým je v první sloce sdružený a v dalších 7 střídavý
3. Část
Jazykové prostředky a jejich funkce ve výňatku:
Spisovná čeština.
Tropy a figury a jejich funkce ve výňatku:
MM
metafora – „pod vozem zhasla Magdónova vdova“ ->zemřela
personifikace – „utíká k Frydku šumivá, divoká Ostravice“
inverze – „v bartovské harendě večer se stavil“, „jízlivou budou se smáti ti řečí“
řečnické otázky – „co pravíš, Maryčko Magdónova?“ – objevují se v celé básni, v každé sloce
refrén – na konci sloky je „Maryčko Magdónova“ -> oslovení (vokativ)
anafora – poslední sloka „tam leží“
poetismus – „pad“ – místo spadl
gradace – „po všem je, po všem“