Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Funkční styly

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (44 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Funkční styly

prostě sdělovací

  • také hovorový styl

  • setkáváme se s ním denně – je to styl běžné komunikace – ve škole, v rodině,

s přáteli, v práci

  • Hlavní funkce:

  • běžné dorozumění, prostá komunikace, sdělení obyčejné informace

  • forma projevu je především mluvená (psanou formu mají jen osobní dopisy, poznámky, zápisky)

  • Znaky:

  • spontánnost, nepřipravenost, přímý kontakt s posluchači, emocionalita a expresivita1, neverbální komunikační prostředky, jednoduchost, častá je i univerbizace (náklaďák, výška), častěji se zde objevují chyby:

    • v hláskosloví: používání í/ý místo é (mlíko, kolíbat, divadýlko); používání ej místo ý/í (tejden, vozejk); používání ou místo ú (ouřada); ledabylá výslovnost (nejednoduší, prázniny)

    • v tvarosloví: používání koncovky -ma v 7. pádě (instrumentálu) mn. čísla (plurálu) ve všech rodech (s těma pěknýma pánama, ženama, oknama); v 1. os. mn. č. vynechání -e (jedem, pijem); u číslovech tři, čtyři – místo tři,čtyř se používá třech, čtyřech, koncovka -u v 1. os. č. j. u sloves 3. třídy (miluju, kupuju); ve 3. os. č. mn. sloves 4. třídy ve vzoru sází se používá místo spisovnějšího -ejí (umí, sází – umějí, sázejí)

    • ve slovotvorbě: univerbizace2 (slohová práce – slohovka, přijímací zkoušky – přijímačky, úřad práce – pracák); využívání koncovky -ák – u obyvatelských jmen (Ostravák, Pražák, Frýdečák); tvoří podstatných jmen z neshodných přívlastků (céčko – vitamín C, třída 3. C; embéčko – Škoda MB) podstatná jména odvozená od sloves (zahradničit, učitelovat, schůzovat); slova a sl. spojení odvozená z cizích jazyků (vygůglit, úesbéčko, komp)

    • ve skladbě: časté věty vztažné a tázací s co (Všichni, co to viděli); se zájmenným podmětem – nadbytečným (Já si myslím x správně: Myslím si. My jsme tam byli x byli jsme tam); časté odchylky od pravidelné větné stavby3; defektní větná stavba4; jednoduchost, spíše jednoduché věty než složitá souvětí (právě v těch se totiž často objevují chyby)

    • ve slovníku: hovorové výrazy (laborovat, zahrát do autu, brnknout); výrazy expresivní (příšerná nuda, hrozně ho miluju, šíleně krásný); často kontaktové výrazy (poslyš, hoši, děcka, viď, vole, že jo); téměř se neobjevují výrazy knižní a archaické; použití neplnovýznamových slov (částice, spojky, citoslovce); použití výplňkových a významově prázdných slov (prostě, vlastně, takže)

  • Útvary:

  • Diskuze, rozhovor

  • Referát – pozor ne odborný! Spíše referát ve škole: krátká zpráva o aktuálním dění, zhodnocení určité události, stručná zpráva

  • Přípitek – krátký projev pronášený při společenské příležitosti: svatba, promoce. Většinou pronášen významnou osobou před zahájením slavnosti (otec nevěsty, svědek, rodiče absolventa)

Témata, do kterých materiál patří