České divadlo a drama ve 20. století
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
R. U. R. – roboti se vzbouří a likvidují lidstvo, motiv lásky robotů
2) Neoficiální divadlo
Tzv. „kabarety“ (z francouzštiny La Kabaret – hospoda), hrály se různé šansony, parodie, zábavné scény, reakce na aktuální události
Revoluční scéna – Emil Artur Longen
Lidoví komici: Ferenc Futurista, Saša Rašilov, Vlasta Burian
Začíná se formovat Dělnické divadlo (Jindřich Honzl), dramatický sbor Dědrasbor
Kabaret Lucerna
Nejstarší kabaret - 1910, založil písničkář Karel Hašler
Oblíbený, štěstí na lidi, popularita
Kabaret Červená sedma
Založen roku 1918 Jiřím Červeným
Měl jinou náplň, určen náročnějším divákům
Konferenciér Eduard Bass (texty, scénáře)
Působila zde celá řada předních umělců (E.F. Burian, Ferenc Futurista, Saša Rašilov, Vlasta Burian)
3) Avantgardní divadlo
Divadlo se sbližuje se skutečným životem – zatahuje diváka do děje (nezajímá se o psychologii postav), nepoužívá se opona, kulisy
Jsou svým způsobem projevem poetismu
Osvobozené divadlo
Název knihy Vsevolota Mejercholta a Alexeje Tajrova Odpoutané divadlo inspiroval samotný název divadla (20. léta, ruští pokrokoví režiséři)
Osvobozené od všech doposud vzniklých forem
Založeno v roce 1926 dramatickou sekcí Devětsilu (literární hnutí, které podporovalo program proletářského umění), Voskovec, Werich a Jaroslav Ježek
Významné osobnosti: režiséři Jiří Frejka a Jindřich Honzl, klavírista Jaroslav Ježek, autorská a herecká dvojice Jiří Voskovec a Jan Werich
Autorské divadlo – účinkující jsou do jisté míry autory i herci, často improvizují
West pocket revue – první hra V+W, založena na slovním humoru
Revue = typ hry, střídají se různé typy výstupů, nedůležitý děj, využití písní
Forbíny = předscény – komentují současné dění, mísí politiku s drby
Od 30. let se hry pod vlivem hrozby fašismu stávají více a více politickými
Sever proti jihu, Don Chuan – sociální problémy, nezaměstnanost, fašismus
Caesar – obraz diktátora, narážka na Hitlera
Balada z hadrů – protifašistická hra, inspirace historií, postava F. Villona
Na konci 30. let musí být divadlo zavřeno, V+W emigrují, po válce se vrací Werich
Na osvobozené divadlo navazují v 50. letech divadla malých forem
Známé písně – Davida a Goliáš, Život je jen náhoda
Další hry – Golem, Osel a stín, Kat a blázen
Divadlo D
D34-41 – číslo označuje rok hrané sezóny
Režisérské divadlo – hlavní roli hraje režisér, herci se musí řídit podle jeho pokynů
Emil František Burian – režisér, roku 1941 poslán do koncentračního tábora
Hry různého charakteru – klasické hry, dramatizace (Švejk), barokní hry
Využívá nových přístupů – např. recitační soubor
Moderní kulturní centrum – výstavy, koncerty, recitace básní
50. léta
Hry s politickým zaměřením (tendenční, angažované), pochlebování vládě
Budovatelské drama, drama poválečné
Autoři prověřovány, hry cenzurovány