Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Chlapec v pruhovaném pyžamu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (8,74 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

CHLAPEC V PRUHOVANÉM PYŽAMU (2006)Autor: John Boyne (narozený 30. dubna 1971, Dublin)Je irský spisovatel. Boyne se narodil v Dublinu, kde žije. Jeho první krátký příběh vyšel v nedělní tribuně a v roce 1993, byl zařazen do nominace na cenu Hennessy Literary Award. V roce 2015 získal čestný doktorát dopisů z University of East Anglia. Předsedal porotě za cenu Scotiabanka Gillera za rok 2015. Překladatel: Stuchlíková Jarka Druh a žánr:žánr - novela Téma: Osud nacistické rodiny v době holocaustu. Příběh o přátelství dvou devítiletých chlapců žijících na rozdílných stranách plotu. Jazykové prostředky:Časoprostor:Kompozice:- chronologicky, rozděleno na kapitoly, konec završující, nešťastný, kniha obsahuje věnování, začíná prvním zvratem- stěhováním Vypravěč: er-forma, vševědoucí- ví co si Bruno myslí, ví co cítí, kniha psána z pohledu Bruna, vypravěč nekomentuje dění ani neoslovuje čtenáře Promluvy: přímá řeč, pásmo vypravěče, vyprávěno v minulém čase Charakteristika postav:BrunoShmuel (Šmuel)GretelKotler Vnitřní výstavba děje:Děj:Příběh je o devítiletým chlapci jménem Bruno, který neví nic o konečném řešení židovské otázky. Bruno si žije spokojený život se svojí rodinou v pětipatrovém luxusním domě v Berlíně. Ale jednoho dne to vše pro Bruna končí. Jeho táta je nacistický důstojník, který dostal pracovní nabídku, kterou nemohl jen tak odmítnout. Bruno nikdy nevěděl co jeho táta dělá a po každý, když se zeptal tak mu řekli, že je velmi důležitý či vykonává správnou věc, proto Bruno vždycky chtěl být jako jeho táta až vyroste. Nabídka obnášela to, že se musel přestěhovat do Oušicu, tím pádem se musela přestěhovat i celá rodina. Naštvaný Bruno pořád neodkáže pochopit proč se musí celá rodina odstěhovat a opustit jejich nádherný dům a jeho přátelé. Jejich táta tam byl už o pár dní dřív kvůli práci, mezitím co jeho rodina si musela ještě do balit. Když přijeli do Oušicu přivítal je tam nový dům, který stál, široko daleko uprostřed pustiny, kde se nikdo nenacházel. Kromě jednoho velkého obrovského plotu, kde se za ním nacházeli budovy a stovky lidí v pruhovaném pyžamu. Po každý když si Bruno koukal z okna z jeho pokoje směrem k plotu tak se v něm probouzela zvídavost tam jít a prozkoumat. Poroto i přes zákaz svých rodičů se vydal k plotu. U plotu narazil na chlapce stejně starého jako Bruno, který se jmenoval Shmuel. Shmuel se nacházel na druhé straně plotu, kde měl na sobě pruhované pyžamo. Každé odpoledne po učení Bruno chodil za Šmuelem k plotu, kde si povídali a zároveň mu Bruno nosíval i jídlo. Časem se chlapci stali i nejlepší kamarádi i když každý žil na jiné straně plotu. Uběhl už rok co se do Oušicu odstěhovali. Brunovi se začalo v Oušicu líbit z toho důvodu, že si našel nejlepšího kamaráda. Na to mu otec oznamuje, že se stěhuje zpátky do Berlína se svojí sestrou Gretel a mámou, z toho důvodu, že jejich máma byla se svým životem v Oušicu nespokojená. Pár dní před odstěhováním to jde Bruno oznámit Šmuelovi na to mu Šmuel oznamuje, že se mu ztratil táta. Bruno pak přišel s nápadem, že pokud mu Šmuel sežene to samý pyžamo tak půjde na druhou stranu a pomůže mu najít jeho tátu, zároveň si konečně užijou nějáké dobrodružství spolu než zpátky odjede. Oba chlapci si na to kývli a druhý den se sešli naposled u plotu, kde mu Šmuel podává pyžamo a po té Bruno podlejzává plot. Bruno konečně zjistí co se zatím plotem opravdu nachází. Vždycky si předtavoval, že si tam zatím plotem hrajou, když je tam tolik lidí, ale realita byla jiná. Když Bruno viděl co se tam opravdu nachází tak se mu to nelíbilo a chtěl odejít.,ale nže se nadálo bylo už pozdě. Oba chlapci nakonec přicházejí o život v plynové komoře. Literárně-historický kontext: Kontext autorovy tvorby: První knihu vydal v roce 2000. Další novely: Chlapec na vrcholu hory, V tomto domě straší V roce 2008 na motivy knižní předlohy natočil stejnojmenný film Mark Herman, který se rovněž podílel i na scénáři. ceny za dílo:a další podobná témata v jeho dílech:Zůstaň tam kde jsi a potom odejdi- o 1.SV, CHlapec na vrcholu hory- o chlapci a horském sídle Adolfa Hitlera v roce 1935, The absolutist- o 1.SV Autoři podobných témat: Deník Anny Frankové- Anna Franková, Chlapec na dřevěné bedně- L. Leyson, Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou- A. Lustig, Schindlerův seznam -T. M. Keneally Současníci Michal Viewegh- Účastníci zájezdu Umberto Eco- Jméno Růže Literární směr: Postmoderní literatura ‐ počátek v 70. letech 20. století ‐ postmoderna = univerzální životní a umělecký postoj, znaky: nové postavení slovesného díla (vztah k mediím, novým informačním systémům), ne negace! (negace nemá být tvůrčí metodou), heslo ‐ vše dovoleno ‐ změna v postojích k tradicím (návrat k starším uměleckým formám, stylům i námětům) ‐ základem je narativní metoda (vyprávěcí) – často odkazuje na známé tituly, čtenářskou zkušenost ‐ důraz na přijetí uměleckého díla publikem, přístupnost díla a potěšení z vnímání ‐ 2 typy čtenáře naivní ‐ konzumuje obsah, uniká mu vícevýznamová stavba díla, mezitextovému obsahu se nevěnuje kritický ‐ přehlíží banální příběh, soustředí se na formu, odkazy a mezitextové složky ‐ znaky ‐ nejdůležitějším znakem –PLURALITA ‐ rozmanitost pohledů, koncepcí, řečových her, životních forem ‐ reakce (inovace) na modernismus (J. Joyce, V. Woolfová) ‐ končí éra tzv. velkých příběhů ‐ vícevrstevnatost podmínkou: 1. vrstva je narativní, další už zavádějí do hlubších vrstev (např. filosofická apod.) = metoda palimpsestu, tj. vrstvení (u nás např. rukopisy) ‐ základem je hra se čtenářem ‐ nové postoje (existence) ‐ zobrazené v postmoderní literatuře: Zevloun: převzat obraz z Baudelaira z Květů zla; představitel moderní existence prostředí městské ulice, všechno vidí, prožitek svobody, svět je divadlo, anonymita, chaos Tulák: potlouká se, putuje bez trasy, uniká kontrole, neuznává normy, neví, kam cesta vede Turista: cestování ve skupinách, hledání dojmů, turista platí a vyžaduje, hledá zážitky a dojmy Hráč: boj, má pravidla, životní proces se skládá ze série her

Témata, do kterých materiál patří