Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Chlapec v pruhovaném pyžamu

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (8.74 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Literárně-historický kontext:

Kontext autorovy tvorby:

První knihu vydal v roce 2000.

Další novely: Chlapec na vrcholu hory, V tomto domě straší

V roce 2008 na motivy knižní předlohy natočil stejnojmenný film Mark Herman, který se rovněž podílel i na scénáři.

ceny za dílo:
Irish Book Awards: Dětská knížka roku, Kniha roku;
Qué Leer Award: Mezinárodní novela roku (Španělsko);
Orange Prize Readers Group: Kniha roku;
Children's Books Ireland: Kniha roku.
a další

podobná témata v jeho dílech: Zůstaň tam kde jsi a potom odejdi- o 1.SV, CHlapec na vrcholu hory- o chlapci a horském sídle Adolfa Hitlera v roce 1935, The absolutist- o 1.SV

Autoři podobných témat: Deník Anny Frankové- Anna Franková, Chlapec na dřevěné bedně-

L. Leyson, Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou- A. Lustig, Schindlerův seznam -T. M. Keneally

Současníci

Michal Viewegh- Účastníci zájezdu

Umberto Eco- Jméno Růže

Literární směr:

Postmoderní literatura

‐ počátek v 70. letech 20. století

‐ postmoderna = univerzální životní a umělecký postoj,

znaky: nové postavení slovesného díla (vztah k mediím, novým informačním systémům), ne negace! (negace nemá být tvůrčí metodou), heslo ‐ vše dovoleno

‐ změna v postojích k tradicím (návrat k starším uměleckým formám, stylům i námětům)

‐ základem je narativní metoda (vyprávěcí) – často odkazuje na známé tituly, čtenářskou zkušenost

‐ důraz na přijetí uměleckého díla publikem, přístupnost díla a potěšení z vnímání

‐ 2 typy čtenáře

naivní ‐ konzumuje obsah, uniká mu vícevýznamová stavba díla, mezitextovému obsahu se

nevěnuje kritický ‐ přehlíží banální příběh, soustředí se na formu, odkazy a mezitextové složky

‐ znaky

‐ nejdůležitějším znakem – PLURALITA ‐ rozmanitost pohledů, koncepcí, řečových her, životních forem

‐ reakce (inovace) na modernismus (J. Joyce, V. Woolfová)

‐ končí éra tzv. velkých příběhů

‐ vícevrstevnatost podmínkou: 1. vrstva je narativní, další už zavádějí do hlubších vrstev (např. filosofická apod.) = metoda palimpsestu, tj. vrstvení (u nás např. rukopisy)

‐ základem je hra se čtenářem

‐ nové postoje (existence) ‐ zobrazené v postmoderní literatuře:

Zevloun: převzat obraz z Baudelaira z Květů zla; představitel moderní existence

prostředí městské ulice, všechno vidí, prožitek svobody, svět je divadlo, anonymita, chaos

Tulák: potlouká se, putuje bez trasy, uniká kontrole, neuznává normy, neví, kam cesta vede

Turista: cestování ve skupinách, hledání dojmů, turista platí a vyžaduje, hledá zážitky a dojmy

Hráč: boj, má pravidla, životní proces se skládá ze série her

Témata, do kterých materiál patří