Chlapec v pruhovaném pyžamu
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Literárně-historický kontext:
Kontext autorovy tvorby:
První knihu vydal v roce 2000.
Další novely: Chlapec na vrcholu hory, V tomto domě straší
V roce 2008 na motivy knižní předlohy natočil stejnojmenný film Mark Herman, který se rovněž podílel i na scénáři.
ceny za dílo:
Irish Book Awards: Dětská knížka roku, Kniha roku;
Qué Leer Award: Mezinárodní novela roku (Španělsko);
Orange Prize Readers Group: Kniha roku;
Children's Books Ireland: Kniha roku.
a další
podobná témata v jeho dílech: Zůstaň tam kde jsi a potom odejdi- o 1.SV, CHlapec na vrcholu hory- o chlapci a horském sídle Adolfa Hitlera v roce 1935, The absolutist- o 1.SV
Autoři podobných témat: Deník Anny Frankové- Anna Franková, Chlapec na dřevěné bedně-
L. Leyson, Modlitba pro Kateřinu Horovitzovou- A. Lustig, Schindlerův seznam -T. M. Keneally
Současníci
Michal Viewegh- Účastníci zájezdu
Umberto Eco- Jméno Růže
Literární směr:
Postmoderní literatura
‐ počátek v 70. letech 20. století
‐ postmoderna = univerzální životní a umělecký postoj,
znaky: nové postavení slovesného díla (vztah k mediím, novým informačním systémům), ne negace! (negace nemá být tvůrčí metodou), heslo ‐ vše dovoleno
‐ změna v postojích k tradicím (návrat k starším uměleckým formám, stylům i námětům)
‐ základem je narativní metoda (vyprávěcí) – často odkazuje na známé tituly, čtenářskou zkušenost
‐ důraz na přijetí uměleckého díla publikem, přístupnost díla a potěšení z vnímání
‐ 2 typy čtenáře
naivní ‐ konzumuje obsah, uniká mu vícevýznamová stavba díla, mezitextovému obsahu se
nevěnuje kritický ‐ přehlíží banální příběh, soustředí se na formu, odkazy a mezitextové složky
‐ znaky
‐ nejdůležitějším znakem – PLURALITA ‐ rozmanitost pohledů, koncepcí, řečových her, životních forem
‐ reakce (inovace) na modernismus (J. Joyce, V. Woolfová)
‐ končí éra tzv. velkých příběhů
‐ vícevrstevnatost podmínkou: 1. vrstva je narativní, další už zavádějí do hlubších vrstev (např. filosofická apod.) = metoda palimpsestu, tj. vrstvení (u nás např. rukopisy)
‐ základem je hra se čtenářem
‐ nové postoje (existence) ‐ zobrazené v postmoderní literatuře:
Zevloun: převzat obraz z Baudelaira z Květů zla; představitel moderní existence
prostředí městské ulice, všechno vidí, prožitek svobody, svět je divadlo, anonymita, chaos
Tulák: potlouká se, putuje bez trasy, uniká kontrole, neuznává normy, neví, kam cesta vede
Turista: cestování ve skupinách, hledání dojmů, turista platí a vyžaduje, hledá zážitky a dojmy
Hráč: boj, má pravidla, životní proces se skládá ze série her