ČJ-Krysař -rozbor
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
KRYSAŘ
napsán 1911, knižně vydán 1915
novela
vrchol neoklasicismu v české literatuře
tématem návrat k minulosti, ale nejde o zachycení doby, nýbrž o nadčasové, základní rysy osudu člověka
přesnost a preciznost vyjádření
kompoziční vyváženost
soustředění k souvislé dějové linii
neosobní vypravěčský styl
spád děje
F. X. Šalda, Růžena Svobodová – Černí myslivci, Karel Čapek – Mezi dvěma polibky
inspirace saskou středověkou pověstí o krysaři, jenž měl vyhnat krysy z města Hameln → hora Koppel
dal tomuto příběhu hlubší symbolický rozměr (např. setkání krysaře s Faustem)
prvky romantismu: mystika, tajemství, pochmurnost
krysař – typ romantického hrdiny – nikde nezakotví, poněvadž stále hledá svůj ideál, individualista, neschopný začlenit se do společnosti
jeho protiklad – Sepp Jorgen (ale blízcí povoláním – rybář x krysař) – prostoduchý, všemi vysmívaný, chápe život jako sebeobětování → jako jediný z města odolá kouzlu píšťaly – paradox vítězství bláznovství nad rozumem (paradox – přežije jen mentálně zaostalý člověk a dítě, které rozum ještě nenabylo)
Kristián – Agnesin milenec, doufá, že si získá její srdce, až nabude dědictví (ona však touží po lásce, ne po penězích)
Agnes – s krysařovým příchodem poznává lidské hodnoty
kritizuje pokrytectví, lhaní, ubohost
člověk má žít skutečný život a ne se hnát za snem
jazyk spisovný, krátké věty, archaismy
komunikuje se čtenářem (tázací vety)
často opakování – zvyšuje naléhavost a nezvratnou osudovost děje
postavy