E. M. Remarque - Na západní frontě klid
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
- John Galsworthy (Sága rodu Forsytů)
• experimentální literatura – je potřeba zavést moderní prostředky: děj do pozadí; ///experiment v čase - prolínání časových rovin, bezčasí; není dodržován přesný žánr; ///encyklopedické poznatky; ANG - Virginia Woolf (Maják, Paní Dallowayová), James ///Joyce (Odysseus), FR – Marcel Proust (Hledání ztraceného času)
• detabuizační literatura: popisy erotických scén, intimita atd., nebylo to schváleno ///společností, vitalismus (oslava lidského těla)
- David Herbert Lawrence (Milenec Lady Chatterleyové)
- základní rysy daného směru:
- ubývá dějovosti (destrukce děje, metoda proudu vědomí)
- literatura je subjektivnější, osobitější (vnitřní osobní zážitky autora)
- proměny ve vnímání času (není nutná časová posloupnost)
- konfrontace vnitřního světa autora s okolím, prožitek jedince X společnosti
- vznikají romány zachycující vývoj hlavní postavy
- prvky absurdity
- využívá tzv. podtextu – předpokládá spolupráci čtenáře – domýšlení, hodnocení
- nejčastěji se objevuje téma 1. světové války
- FRANCIE: Henri Barbusse (Oheň), Antoine de Saint-Exupéry (Malý princ), Romain //Rolland (Petr a Lucie)
- NĚMECKY PÍŠÍCÍ AUTOŘI: Lion Feuchtwanger (Židovka z Toleda, Žid Süss), Thomas a //Heinrich Mannové (Doktor Faustus, Smrt v Benátkách), Erich Maria Remarque (Na //západní frontě klid), Franz Werfel (Verdi, 40 dnů), Rainer Maria Rilke (Sonety //Orfeovy), Gustav Meyrink (Golem), Franz Kafka (Proces, Proměna)
- RUSKO: probolševická literatura, socialistický realismus – Maxim Gorkij (Matka); //Michail Šolochov (Tichý Don, Osud člověka), Isaak Babel (Rudá jízda), Michail //Zoščenko (Lázně, Dobrodružství opice), A. N. Ostrovskij (Jak se kalila ocel)
- USA:
- multikulturní země (od počátku 1. pol. 19. st.), ,,země snů“ – obrovské množství ///přistěhovalců, přinášejí s sebou kulturu (opera, zábava), vidí tam možnost obživy
- významní američtí autoři se stěhují do Evropy (20., 30. léta, hledání identity, sami ///se tam dobrovolně přihlásili), po návratu – už to není onen člověk, poznamenán ///válkou → ztracená generace
- základní témata: zklamání a skepse, rozklad lidských a společenských hodnot,
zpracování tzv. amerického snu (o něm píší hlavně autoři, kteří se v USA narodili)
- Ernest Hemingway (Komu zvoní hrana, Stařec a moře), Theodore Dreiser ///(Americká tragédie), William Faulkner (jižanský autor – potomci jižanského obyv., ///které vlastnilo otroky, →jižanská vina, Když jsem umírala), John Steinbeck (Hrozny ///hněvu, O myších a lidech), Francis Scott Fitzgerald (Velký Gatsby)
- Avantgarda:
- etapa ve vývoji moderního umění, nové umělecké směry, snaží se přinést něco ///nového, experiment
- fauvismus – 1. avantgardní směr, projevil se ve výtvarném umění, Henri Matisse