Jane Austenová - Pýcha a předsudek
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Doma V Netherfieldu se Wickham chystá s plukem odjet a Lydia, protože se s ním sblížila, chce odjet s nimi. A protože rodiče nic nenamítají, Lydia odjede.
Elizabeth se znovu setká s Darcym, tentokrát v Pemberly, kam se jela se svou tetou a strýcem podívat. Gardinerovi si Darcyho velmi oblíbí a Elizabeth si všimne, že se jeho chování hodně změnilo a začne své názory na něj měnit. Seznámí se i s jeho sestrou a potká zde také Bingleyho, který je ještě stále zamilovaný do Jane. Za několik dní ale Elizabeth dostane dopis, aby se vrátila domů, protože Lydia utekla s Wickhamem a nikdo neví, kam.
Pan Bennet a Gardiner se vydávají Lydii hledat. Zjistí se, že Lydia s Wickhamem nevzali, ale žili spolu, celá rodina tedy zažívá ostudu. Svatba se nakonec ale koná a na ni se přijde podívat i Darcy, který dá Wickhamovi peníze, aby se mohl s Lydií vzít. Elizabeth to překvapí a brzy zjistí, že to udělal z lásky k ní a že také napravil to, co způsobil, protože zanedlouho se konečně zasnoubili i Jane s Bingleym a nakonec i ni 2, Elizabeth s Darcym, přestože Darcyho teta, lady Catherine, se tomu snažila zabránit. Nakonec se také vzali a Elizabeth se za ním odstěhovala do Pemberly.
Po těchto 3 svatbách už doma zůstaly jen Mary a Kitty, které se hodně změnily. Kitty, která už vedle sebe neměla Lydiu, přestala být tak hloupá, naivní a pošetilá a stala se z ní milá a inteligentní slečna. Mary se přestala naopak tolik učit a začala víc chodit do společnosti a bavit se, z čehož měla paní Bennetová velkou radost. Takže nakonec všechno dobře dopadlo.
Jazyk:
Jednoduchý, spisovný, archaismy, převažují citově neutrální slova
Dějový text, vyprávěcí styl
Výstižné a obšírné charakteristiky postav, unáhlené závěry – předsudky (Usoudily jsme, že matka Bennetová je nesnesitelná a mladší sestry nestojí za to, aby s nimi člověk ztratil slovo)
Přímá řeč bez uvozovek, samostatné dialogy (blízko ke konverzačnímu dramatu) kontrastují s věcnými popisnými pasážemi či monology (časté i vnitřní)
Zdvořilostní fráze (korespondence), přetvářka, ironie
O autorce:
Narozená v rodině duchovního, studovala soukromé SŠ, pak Oxford → na svou dobu vysoké vzdělání → její hrdinky rozumné a prozíravé
Od 15 let krátké prózy, básně a dramatické scény
Tvorba:
Rozum a cit (1811) – o citovém dozrání dvou sester
Pýcha a předsudek (1813)
Mansfieldské panství (1814), o moderní Popelce
Emma (1816) – o životě v uzavřeném venkovském prostředí, nezávislá, sobecká a snobská hrdinka
Northangerské opatství (1817) – inspirace gotickými romány, výsměch falešné sentimentalitě
Přesvědčování (1818) – o nedorozumění ve vztahu Anny Eliotové a plukovníka Wentwortha
Literární a obecně kulturní kontext:
Období romantismu, autorka se však řadí k realistickým autorům
Její současnice:
Emily Bronteová – Na Větrné hůrce
Charlotte Bronteová – Jana Eyrová
M. W. Schelleyová – Frankenstein