Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Literární interpretace - Ostře sledované vlaky

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (22,86 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Šimon Žáček, 4. B LITERÁRNÍ INTERPRETACE č. 18 Název díla: Ostře sledované vlaky Autor: Bohumil Hrabal Základní informace o autorovi: Bohumil Hrabal ( r. 1914 – r. 1997) byl československý prozaik a jedním z nejvýznamnějších, nejosobitějších a nejpřekládanějších spisovatelů 2. poloviny 20. století. Narodil se v Brně jako nemanželský syn; pozdější manžel jeho matky, správce pivovaru v Nymburce, Bohumila adaptoval. V Nymburce také vystudoval střední školu. V 21 letech začal studovat právnickou fakultu na Karlově univerzitě, nicméně po uzavření vysokých škol Němci musel pracovat a vystřídal několik profesí. Po konci války právničinu dostudoval, ale ve 33 let se z něj stal obchodní cestující, a poté nastoupil do kladenských oceláren do úrazu v roce 1952. Poté ještě pracoval jako balič papíru a kulisák v Divadle S. K. Neumanna a až od svých 49 let byl spisovatelem na plný úvazek. Do té doby se jeho literární počiny setkávaly s nepochopením a cenzurováním, zejména ze strany komunistů. Jeho dílo se setkalo s ohlasem u čtenářů i světové kritiky, zejména pro jeho vhled do života normálních lidí zachyceného v tragikomických obrazech událostí 40. až 80. let 20. století. Velmi si jej oblíbil i režisér Jiří Menzel, který většinu jeho děl zpracoval do filmové podoby a za Ostře sledované vlaky získal jednoho ze tří českých/československých Oscarů za Nejlepší cizojazyčný film. Zemřel tragicky roku 1997 v 83 letech po pádu z okna nemocnice, ve které se léčil. Mezi jeho další velmi dobře známá díla patří soubor povídek Slavnosti sněženek, vzpomínková próza Postřižiny, romány Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet, Obsluhoval jsem anglického krále a zejména Příliš hlučná samota. 1.Literární druh díla: epika Literární žánr díla: tragikomická novela z prostředí druhé světové války Námět díla: Každodenní život obyčejných lidí na pozadí událostí konce druhé světové války – malá hrdinství, přerod chlapce v muže, lidské chování ovlivněné válkou. Kritika války a nacismu, jenž za sebou zanechal spoustu nevinných obětí. 2.TEMATICKÁ VRSTVA Děj – fabule: Mladý elév, Miloš Hrma, se vrací z psychiatrické léčebny zpět na železniční stanici poté, co se pokusil o sebevraždu, jelikož se nedokázal vyspat se svou vysněnou ženou, průvodčí Mášou. Pan přednosta jej uvítá zpět a seznamuje s aktuální situací – animální chování výpravčího Hubičky, který orazítkoval telegrafistce zadek, a průjezdy ostře sledovaných německých transportů s vojáky a střelivem. Během jednoho dne se vyhlásí disciplinární řízení s Hubičkou, výpravčí s Milošem naplánují sabotážní akci výbuchu ostře sledovaného transportu (zatímco je pan přednosta u hraběte), a Máša slíbí Milošovi, že se pokusí znovu spolu vyspat. Miloš je však celý nervózní a zachraňuje jej partyzánka Viktorie poskytnuvší mu první sexuální zkušenost. Miloš se celý zocelený vrhá střemhlav k odpálení nálože z vlaku plného střeliva. Během toho je však sestřelen v přestřelce s německým vojákem, na jejímž konci oba umírají na pozadí odstřeleného vlaku. Děj – syžet: Novela je rozdělena do šesti kratších kapitol a celková její struktura se skládá z koláže střípků příběhů různých postav. Autor se zejména se zaměřuje na popis každodenních činností, které se přizpůsobují vnějším situacím způsobeným válkou (inspektorát, průjezdy vlaků). Neustále se prolíná vyprávěcí a popisný slohový postup. Niterné myšlenky hlavního hrdiny jsou často zařazovány do vyprávění jako vnitřní monology, avšak děj nepostrádá ani dramatické a mnohdy i komické výměny názorů psány přímou řečí, anebo důležité dialogy mezi postavami, které děj posouvají značně dopředu. Občas svojí detailností může dojít k retardaci děje, nicméně (zejména ke konci) o dynamičnost není nouze a to dokonce v ryze popisných pasážích. Vypravěč: Děj je vyprávěn hlavním hrdinou, Milošem Hrmou, v ich-formě. Hrabal se s ním určitě aspoň zčásti ztotožňuje, neboť také za války ještě velmi mladý pracoval na železniční stanici. A protože mladická sexuální nezkušenost je líčena velmi autenticky, není pochyby o autobiografických motivech. Dílo je tedy velmi subjektivní, ostatní postavy i události jsou zachycovány pouze očima Miloše Hrmy. Do příběhu se tak promítly i autorovy výrazné antinacistické nálady. Prostředí: Příběh je založen na skutečné události – odpálení německého vlaku se střelivem u Stratova partyzánskou skupinou Podřipsko. Rovněž se autor inspiroval vlastními zkušenostmi jako výpravčí za války na stanici Kostomlaty nad Labem. Děj se odehrává na konci druhé světové války v únoru roku 1945, kdy již spojenci pronikají do pohraničí a Němci začínají ztrácet vliv. Tato doba je vyznačována nesmyslností a absurditou, jelikož vše přirozené, hezké, lidské může byt ve zlomku sekundy zničeno. Hlavní postava: MILOŠ HRMA – mladý přecitlivělý elév na železniční stanici; z mladického nezdaru se fatálně zhroutil; po léčbě na stanici podruhé již neselhal a stal se mužem -> hrdinství v sabotážní akci, jež mu stálo život Vedlejší postavy: LADISLAV HUBIČKA – výpravčí, (nejen) Milošem obdivovaný a ostřílený erotoman PAN PŘEDNOSTA – jemný, občas agresivní; potrpí si na okázalost a důležitost MÁŠA – průvodčí, něžná a hodná dívenka, Milošova milá - měla jej připravit o panictví VIKTORIE FREIE – zkušená a povolná rakouská odbojářka - připravila Miloše o panictví PANÍ PŘEDNOSTOVÁ – rázná postarší ženská ZDENIČKA SVATÁ – naivní hloupoučká telegrafistka PAN ZEDNICEK – byrokratický a podlézavý kolaborující pan rada PAN SLUŠNÝ – obávaný a neúprosný šéf dopravního inspektorátu NĚMECKÝ VOJÁK – ve snaze překazit Milošovu sabotáž jej připravil o život PAN KNÍŽE – strojvedoucí, který rád maluje VLAKVEDOUCÍ – unavený, nemusí Němce 3.KOMPOZIČNÍ VRSTVA Kompozice novely je převážně chronologická, nicméně se do děje opakovaně promítají retrospektivní vhledy do vypravěčovy minulosti. Kompoziční části díla: Expozice: náhled do minulosti Milošova rodu; návrat Miloše na staniciKolize: Miloše naberou do ostře sledovaného transportu; odkrytí jeho tragické minulostiKrize: návštěva dopravní

Témata, do kterých materiál patří