Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Máj

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (18.14 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • I. zpěv: Obraz Májové přírody, sebevražda Jarmily skokem do jezera. Motiv lásky a nevěry.

  • II. zpěv: Vilém ve vězení, úvahy o vině. Kontrast v čase – věčnost přírody a omezenost jeho zbývajícího času do popravy. Pocit křivdy a vzdoru.

  • I. intermezzo: Půlnoční popraviště v přípravě na popravu Viléma.

  • III. zpěv: Vrchol, poprava Viléma. Vilémovo vyznání lásky k přírodě a rodné zemi. Obžaloba společnosti.

  • II. intermezzo: Nářek Vilémových druhů.

  • IV. zpěv (epilog): Po čase přichází poutník, autor se ztotožňuje, zamyšlení nad tragikou lidského osudu. Závěr tragický.

Jazykové prostředky: Dílo je psáno er formou (pouze v posledním zpěvu přechází autor do vyprávění v 1. osobě) a chronologicky, dějové pasáže na sebe navazují. Naopak pasáže se vzpomínkami jsou retrospektivní a je mezi nimi paralelní vztah. Styl textu je vyprávěcí a popisný, objevují se zde dialogy i monology v přímé řeči. Dílo psáno jambickým veršem (verš začíná nepřízvučnou dobou - jednoslabičnými slovy).

  • metafory (co jiskry plynou)

  • metonymie (hrdliččin zval ku lásce hlas)

  • personifikace (o lásce šeptal tichý mech; břeh je objímal kol a kol)

  • oxymoróny (zbortěné harfy tón; umřelé hvězdy svit)

  • apostrofy (země, poslední pozdrav vězňův)

  • inverze (jak holoubátko sněhobílé; bolestný srdcem bije cit)

  • zvukomalba (řetězů řinčí hřmot)

  • gradace (rychlý to člunek, blíže a blíž; temná noc, temnější mně nastává)

  • všechna slova sladěna v eufonii (libozvuk – Ach zemi krásnou, zemi milovanou, kolébku mou i hrob můj, matku mou, vlast jedinou i v dědictví mi danou, šírou tu zemi, zemi jedinou!) či kakofonii (strážného vzbudil strašný hřmot)

  • báseň málo dějová, převažují rozsáhlé lyrické pasáže

  • scény prostoupeny náladově zbarvenými popisy přírody, vnitřními úvahami postav i samotného básníka

  • hlavním kompozičním principem je kontrast (jarní příroda X poprava, život X smrt)

Aktuálnost díla: Dílo Máchy nebylo pochopeno jeho současníky. Přesahovalo normy tehdejší vlastenecky zaměřené literatury, bylo buřičské a zdálo se nebezpečné. Ovlivnilo však pozdější autory, jako jsou Nezval, Hora, Seifert. Dílo bylo zfilmováno režisérem F. A. Brabec v roce 2008. Filmová verze však není kritiky příliš oblíbená. Samotná skladba Máj však patří k nejvíce ceněným českým literárním dílům.

Můj názor: Hlavní myšlenka je obsažena v úvahách zda smrtí končí život, co je po smrti? Mácha se domnívá, že po smrti je nekonečné nic („Kdy dopadne konce svého? Nikdy – nikde – žádný cíl“), čímž se dostává do rozporu s křesťanským názorem a s cyklickým vnímáním života a smrti.

Témata, do kterých materiál patří