Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Moderna v české literatuře

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (37.82 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

Fráňa Šrámek

  • Anarchista, buřič (pryč se státem)

Měsíc nad řekou

  • Hořkosladká, melancholická, poetická komedie

  • Ústřední téma: životní rezignace (nepřítel stárnutí)

  • Konflikty: mládí x stáří, rodiče x děti, radost x smutek

  • Symbol zdatného orla, kterému stáří přistřihne křidélka

  • Jazykové prostředky často nahrazeny nonverbální komunikací

Karel Toman

  • Vl. jm. Antonín Bernášek

  • Redaktor Národních listů, Moderní revue a Nového kultu, český básník, postsymbolista, anarchista, dekadent

  • Bohémský způsob života, chudoba, procestoval západní Evropu

Dílo

  • Forma: Hutný, úsporný verš, sbírky však formálně rozmanité (některé charakteristické melodičností, až písňovostí a zajímavými rýmy (např. Torzo života, Sluneční hodiny, Stoletý kalendář), jiné volným veršem a přímočarou úderností (např. Pohádky krve, Měsíce))

  • Srozumitelnost, přímá pojmenování + jasné metafory a symboly

  • Tematika: zprvu bouřlivá dekadence bohémů, motivy sexuality (Pohádky krve, Torzo života), později „moudrá“ dekadence tuláků (Melancholická pouť, Sluneční hodiny, Měsíce, Stoletý kalendář), reakce na válku (Verše rodinné a jiné, Hlas ticha)

Měsíce

  • Básně vznikaly postupně, zprvu bez úmyslu koncipovat je do formy kalendáře → žánrová i tematická různorodost

  • Témata a motivy: příroda, venkov, příležitostní básně (např. Červen věnován Janu Husovi), sociální tematika chudých a tuláků…, Příroda se pravidelně mění, ale dlouhodobě trvá.

  • Spíše přímočarý a jednoduchý jazyk, zdánlivě nahodilá práce s rýmy.

František Gellner

  • Básník, prozaik, dramatic, postsymbolismus, spolupracoval se S.K. Neumannem (Nový kult)

  • Bohémský způsob života

  • Výtvarná studia v Berlíně, Londýně a Paříži

  • Narukoval do 1. světové války na východní frontu, záhy prohlášen za nezvěstného

Radosti života

  • Básnická sbírka

  • Téma a motivy: Bilancování života (zdánlivě cynická zpověď dospělého dítěte), za všudypřítomnou ironií se skrývá smutek, beznaděj, duševní prázdnota a strach ze smrti, nešťastná nebo jednostranná láska, sex bez lásky, syfilis, opilství, třeštění…

  • Autostylizace – Konstrukce fiktivního mluvčího, který namátkově vypráví své zážitky a dojmy

  • Jazykové prostředky: Pravidelný vázaný verš → hudebnost, rýmy spíše kolísající kvality (záměr?), přirozená mluva, obecná čeština i vulgarismy, přímá pojmenování a tropy jednoznačné a nekomplikované, vzdálení se od jazyka symbolistů

Petr Bezruč

  • Vl. jm. Vladimír Vašek

  • Slezský básník, prozaik, pseudonym, studium na dnešní Jarošce, poté klasické filologie v Praze

  • Bipolární prvky osobnosti: někdy tahy po hospodách (mj. s V. Mrštíkem), jindy uzavřený melancholik

  • Finanční tíseň rodiny, konec studií → přesun do Brna, stále ale apatie, alkohol, dluhy…

  • Místo poštovního úředníka v Místku, v Místku seznámení Ondřejem Boleslavem Petrem, který ho seznamuje se Slezskem a jeho národnostními a sociálními problémy → klíčový moment pro vznik Slezských písní

  • Z Vaška se v Mísku stává sociálně cítící slezský patriot

  • Po sebevraždě O. B. Petra návrat do Brna (pošta u nádraží)

  • Klíčový rok 1899: nervové a plicní onemocnění, nešťastná láska a zároveň z Brna posílá své první básně do Herbenova Času, otázka spoluautorství O. B. Petra

  • cenzura – hned první číslo s Bezručovými básněmi konfiskováno, 1909 – první vydání Slezských písní

  • Za 1. světové války vězněn, ale neodsouzen (mylně mu bylo přiřknuto autorství básní oslavujících cara)

  • Po válce národní celebrita, stahuje se však do ústraní, 1930 vydává druhou sbírku Stužkonoska modrá

  • Symbolická skladba o sběrateli motýlů, který nejcennější exemplář získá až na konci života.

  • Národní, a především útočně levicová témata vykořisťovaných → v době pseudokomunismu protěžovaný (a proto také mnohými nenáviděný) národní umělec

Témata, do kterých materiál patří