Moderna v české literatuře
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Fráňa Šrámek
Anarchista, buřič (pryč se státem)
Měsíc nad řekou
Hořkosladká, melancholická, poetická komedie
Ústřední téma: životní rezignace (nepřítel stárnutí)
Konflikty: mládí x stáří, rodiče x děti, radost x smutek
Symbol zdatného orla, kterému stáří přistřihne křidélka
Jazykové prostředky často nahrazeny nonverbální komunikací
Karel Toman
Vl. jm. Antonín Bernášek
Redaktor Národních listů, Moderní revue a Nového kultu, český básník, postsymbolista, anarchista, dekadent
Bohémský způsob života, chudoba, procestoval západní Evropu
Dílo
Forma: Hutný, úsporný verš, sbírky však formálně rozmanité (některé charakteristické melodičností, až písňovostí a zajímavými rýmy (např. Torzo života, Sluneční hodiny, Stoletý kalendář), jiné volným veršem a přímočarou úderností (např. Pohádky krve, Měsíce))
Srozumitelnost, přímá pojmenování + jasné metafory a symboly
Tematika: zprvu bouřlivá dekadence bohémů, motivy sexuality (Pohádky krve, Torzo života), později „moudrá“ dekadence tuláků (Melancholická pouť, Sluneční hodiny, Měsíce, Stoletý kalendář), reakce na válku (Verše rodinné a jiné, Hlas ticha)
Měsíce
Básně vznikaly postupně, zprvu bez úmyslu koncipovat je do formy kalendáře → žánrová i tematická různorodost
Témata a motivy: příroda, venkov, příležitostní básně (např. Červen věnován Janu Husovi), sociální tematika chudých a tuláků…, Příroda se pravidelně mění, ale dlouhodobě trvá.
Spíše přímočarý a jednoduchý jazyk, zdánlivě nahodilá práce s rýmy.
František Gellner
Básník, prozaik, dramatic, postsymbolismus, spolupracoval se S.K. Neumannem (Nový kult)
Bohémský způsob života
Výtvarná studia v Berlíně, Londýně a Paříži
Narukoval do 1. světové války na východní frontu, záhy prohlášen za nezvěstného
Radosti života
Básnická sbírka
Téma a motivy: Bilancování života (zdánlivě cynická zpověď dospělého dítěte), za všudypřítomnou ironií se skrývá smutek, beznaděj, duševní prázdnota a strach ze smrti, nešťastná nebo jednostranná láska, sex bez lásky, syfilis, opilství, třeštění…
Autostylizace – Konstrukce fiktivního mluvčího, který namátkově vypráví své zážitky a dojmy
Jazykové prostředky: Pravidelný vázaný verš → hudebnost, rýmy spíše kolísající kvality (záměr?), přirozená mluva, obecná čeština i vulgarismy, přímá pojmenování a tropy jednoznačné a nekomplikované, vzdálení se od jazyka symbolistů
Petr Bezruč
Vl. jm. Vladimír Vašek
Slezský básník, prozaik, pseudonym, studium na dnešní Jarošce, poté klasické filologie v Praze
Bipolární prvky osobnosti: někdy tahy po hospodách (mj. s V. Mrštíkem), jindy uzavřený melancholik
Finanční tíseň rodiny, konec studií → přesun do Brna, stále ale apatie, alkohol, dluhy…
Místo poštovního úředníka v Místku, v Místku seznámení Ondřejem Boleslavem Petrem, který ho seznamuje se Slezskem a jeho národnostními a sociálními problémy → klíčový moment pro vznik Slezských písní
Z Vaška se v Mísku stává sociálně cítící slezský patriot
Po sebevraždě O. B. Petra návrat do Brna (pošta u nádraží)
Klíčový rok 1899: nervové a plicní onemocnění, nešťastná láska a zároveň z Brna posílá své první básně do Herbenova Času, otázka spoluautorství O. B. Petra
cenzura – hned první číslo s Bezručovými básněmi konfiskováno, 1909 – první vydání Slezských písní
Za 1. světové války vězněn, ale neodsouzen (mylně mu bylo přiřknuto autorství básní oslavujících cara)
Po válce národní celebrita, stahuje se však do ústraní, 1930 vydává druhou sbírku Stužkonoska modrá
Symbolická skladba o sběrateli motýlů, který nejcennější exemplář získá až na konci života.
Národní, a především útočně levicová témata vykořisťovaných → v době pseudokomunismu protěžovaný (a proto také mnohými nenáviděný) národní umělec