Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!






Národní obrození - 3. fáze

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (27.27 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

  • 3. fáze – vrcholná 1830 – 1848, 4. fáze -50. léta

  • rozmach českého národního života

  • NO – celonárodní hnutí - výchova k národnímu postoji (díla vlastenecká, zájem o českou historii, literaturu, rozvoj žurnalistiky, pokusy o hry se zpěvy s vlasteneckým zaměřením (Tyl – Fidlovačka aneb Žádný hněv a žádná rvačka))

  • biedermeier – životní styl měšťanstva

  • ustálení normy spisovné češtiny (zlepšil se stav jazyka, literatury, kultury)

  • Politika

  • směr liberální – (Palacký, Havlíček, Rieger, Brauner) ­- první politický obrozenecký program, austroslavismus – s cílem zachovat rakouskou monarchii jako konstituční federalizovanou monarchii

  • radikálně demokratický - samostatnost čes. národa, i ozbrojeným způsobem (K. Sabina, J.V.Frič) cílem je rozbití monarchie, příklon k dělnictvu

  • 1848 – revoluce v celé Evropě, v Čechách a v Praze – politické požadavky

  • 1848 – 49 – porážka revoluce (Windischgratz), oktrojovaná ústava- zákonodárná i výkonná moc do rukou císaře, zrušení zemské správy, centralizace, školství podřízeno církvi

  • neúspěch české politiky, vliv na literární dění – konzervatismus, poznamenalo to osudy osobností na vrcholu sil

  • 50. léta - bachovský absolutismus (kancléř Alexander Bach)

  • Výdobytky revoluce – zrušení poddanství, zřízení obecní samosprávy

  • Znaky literatury

  • lidovou tvorbu, diskuse o poslání literatury

  • je kodifikován spisovný jazyk, jsou položeny základy novodobé vědy včetně vědecké terminologie

  • 30. léta- výchovné cíle převyšovaly záměry umělecké

  • 40. léta - zvyšuje se umělecká náročnost, rozkvět divadla

  • Dva významné dobové střety

  1. Tyl x Havlíček

  • Tylova povídka Poslední Čech – vlastenecké uvědomění šlechtice, ale nevěrohodný obraz NO

  • Havlíček: odmítal vlastenčení, sentimentalismus, vyznával hodnoty spíše racionální, střízlivé – vzdělanost, samostatnost, pracovitost (první vlastenecká povídka, která byla kritizována)

  1. Mácha – Máj x dobová kritika - odklon od národní tematiky, nežádoucí vnášení cizích vlivů

  • Tyl vidí ve Vilémovi nebezpečí pro národní hnutí, ale styl uznává. Nemůže pochopit námět.

  • Mácha – nejdříve odsuzoval Havlíčka za kritiku Tyla, později mu dal za pravdu

  • Karel Hynek Mácha 1810-1836 – otec moderní české poezie, básník, prozaik

  • divadlo (ochotník)

  • první Máchovy básnické pokusy - německy (ohlas starší německé romantiky), další tvorba psána česky – vliv Jungmannův

  • Charakteristika tvorby

  • lyrické, dramatické prvky, náladové obrazy krajiny a prostředí (imprese – zachycení okamžitých smyslových vjemů) zakladatel lyrizované prózy, zvukomalba, rozjímání, filozofie, děj jen v náznaku, hrdina – vyvrženec společnosti, loupežník, cikán, kat

  • Próza

Obrazy ze života mého (autobiografické prvky, prvky lyriky) soubor povídek, nedokončeno

Témata, do kterých materiál patří