Publicistický styl
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.
Stálé prvky novin: záhlaví, rubriky, inzerce, reklama, zábavné útvary, tiráž (technické a vydavatelské údaje).
ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
OZNÁMENÍ informuje čtenáře nebo posluchače o události, která se bude konat, píšeme ji v budoucím čase. Slovesa často chybí. Obsahuje výzvu k účasti. Plakáty, programy kin, divadel.
ZPRÁVA informuje o události, která se již stala. Slovesa jsou ve třetí osobě minulého času. V závěru je obvykle krátké zhodnocení události. Zachovává časový sled událostí. Musí obsahovat:
název akce
místo, datum a hodinu konání
program/téma
účinkující/přednášející
výzvu k účasti
údaje o vstupném
údaje o organizátorovi.
ÚVODNÍK je středně dlouhý novinový či časopisecký článek. Je založen na úvaze. Zasvěceně, ne však detailně rozebírá určité dění, problém, konflikt. Odhaluje příčiny a souvislosti, vyvozuje závěry. Vždy je umístěn na první straně novin. Spisovný jazyk. Píšeme ho v 1. osobě množného čísla. Jen mírně využívá prostředků oživení (řečnické otázky, kontrast, hromadění synonym, výčet).
KOMENTÁŘ je krátký útvar, který vyjadřuje názor autora či celé redakce k problému ze současnosti. Často obsahuje ironii a humor.
ANALYTICKÝ ČLÁNEK je středně dlouhý útvar, který informuje o předmětu veřejného zájmu (o určité události, výtvoru, jevu apod.) a současně ho hodnotí. Autor se snaží vzbudit pozornost, chce přimět adresáta k přijetí názoru. Článek není zpráva!
KRITIKA posuzuje, hodnotí, vytýká záporné a vyzdvihuje kladné stránky, např. filmových a divadelních představení, knih, výstav. Je založena na analýze, je objektivní a nezaujatá.
RECENZE informuje o novém uměleckém díle (literárním díle, divadelním představení, koncertu, výstavě). Objektivně hodnotí klady a zápory díla.
INTERVIEW je řízený, předem připravený rozhovor se známou osobností. Důležitá volba otázek a jejich návaznost.
REPORTÁŽ je smíšený útvar stylu uměleckého a publicistického. Snaží se ve čtenáři vyvolat názornou představu prostředí i s podrobnostmi. Přibližuje mu konkrétní místo, seznamuje jej rovněž s lidmi, kteří v místě žijí nebo pracují. Bývá často doplněna rozhovorem (interview). Téma reportáže se většinou týká místa nebo události, které se účastnil sám autor. Základem je slohový postup popisný. Může být: novinářská, rozhlasová, televizní, filmová, fotografická. Jazyk je expresivní, používá se přirovnání, kontrast, nadsázka a další obrazná pojmenování. Věty jsou jednodušší, krátké věty zvyšují dějový spád.
Rozlište automatizované a aktualizované jazykové prostředky: setrvat v srdečném rozhovoru, hrát důležitou roli, raketový pád, zodpovědná místa, sníh nazouvá řetězy, zmýlená platila, mít určité rezervy