Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




ROZBOR UMĚLECKÉHO TEXTU-1

PDF
Stáhnout kompletní materiál zdarma (134.26 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu PDF.

slova nespisovná – obecná čeština (von, pěknej)

citově zabarvená slova (zlatíčko, kretén)
nářeční – slova vázaná na území (šufánek)
slang – mluva zájmové skupiny (perón, tělák)
argot – mluva spodiny společnosti (háčko = heroin)
vulgarismy – hrubé, společensky nevhodné, vulgární výrazy

+ zdůvodnit, proč je autor využil

např. navození atmosféry historické epochy, napodobení mluvy mládeže, navození básnické atmosféry,
přiblížení prožitku postavy, realistické zachycení mluvy na vsi,…


11. tropy a figury a jejich funkce


- nalézt, pojmenovat a citovat (uvést ukázky)
- tropy:

metafora – nepřímé pojmenování na základě vnější podobnosti (hlad - nejlepší kuchař)
metonymie – nepřímé pojmenování na základě vnitřní souvislosti (půjčil si Kunderu)
personifikace – zosobnění (stromy šeptaly)

přirovnání – porovnání dvou jevů se společným rysem (ošklivá jak noc)
epiteton – básnický přívlastek (nejčokoládovější čokoláda, krutopřísný vtip)
hyperbola – nadsázka (sto let v šachtě žil)

eufemismus – zjemnění nepříjemné skutečnosti (usnout navěky = zemřít)
dysfemismus – zhrubění skutečnosti (pazoura = ruka)
oxymóron – nelogické spojení slov (mrtvé milenky cit)
synekdocha – záměna části za celek (přišel o střechu nad hlavou)
ironie – řečené je myšleno obráceně (Tobě to ale sluší!)


- figury:


- určují se pouze v poezii

epizeuxis

= opakování téhož slova krátce za sebou

anafora

= opakování slov na začátku veršů

epifora

= opakování slov na konci veršů

epanastrofa = opakování slova na konci jednoho a na začátku druhého verše


12. Kontext autorovy
- tvorby – další díla autora


- zjistěte, v jaké části autorovy tvorby dílo vzniklo

např. prvotina, vrcholné dílo, dílo ze závěrečného období autorova života, dílo vydané po autorově smrti


13. Literární a obecně kulturní kontext


- podobná díla, žánr, téma, srovnat s jinou tvorbou, zařadit autora do století, půlstoletí, uměleckého slohu, literárního
proudu - např. 1. pol. 19. stol., romantismus; období mezi dvěma světovými válkami – 1. pol. 20. stol. – demokratický

proud

- uvést základní rysy a další zástupce daného směru, případně další autory píšící dané o tematice a jejich zásadní díla

14. Vlastní názory na literární dílo

- důvod výběru

- co mě v díle zaujalo

Témata, do kterých materiál patří