STAŘEC A MOŘE - HEMINGWAY
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Stařec a moře
ERNEST HEMINGWAY (1899 – 1961)
- americký reportér, spisovatel a dobrodruh
- příslušník ztracené generace
- působil jako dobrovolník ambulantních sborů Červeného kříže na italské frontě
- ovlivněn tvorbou Steinové
- působil jako zahraniční korespondent za španělské občanské války
- držitel Nobelovy ceny za literaturu
- hrdinové v jeho dílech prokazují sílu své osobnost
- náměty jeho děl souvisely s jeho osobním životem
- psal v duchu ztracené generace
- spáchal sebevraždu
LITERÁRNĚ – HISTORICKÝ KONTEXT
světová literatura 1. poloviny 20. století v USA
- klíčovým tématem je 1. světová válka
- tematicky i žánrově velmi pestrá literatura
- podněty k tvorbě přinesly přírodní a společenské vědy
- do zájmu spisovatelů e dostala existenciální literatura
- zmizela tabu a tradiční typ vyprávění (chybí vševědoucí vypravěč)
- experimentuje se s jazykem i s formou (prolínání významových rovin, subjektivní vnímání času)
- uplatňoval se naturalismus, symbolismus, unaminismus (lidé, rostliny a věci mají společnou duši) a vexistencialismus
- psali v duchu realismu, prvky naturalismu
- tzv. ztracená generace – pojmenování od Gertrudy Steinové
– autoři, kteří byli poznamenáni 1. světovou válkou
– motivy zklamání skepse, rozklad hodnot lidských a společenských
- Zelené pahorky africké – prozaická kniha reportážního charakteru
– autor zde zprostředkoval své osobní zážitky z finančně nákladného safari
– pokusil se zde zachytit pravdivý obraz událostí
Romain Rolland (1866 – 1944)
- Petr a Lucie – lyrická protiválečná novela
- Jan Kryštof – románová epopej o slavném německém hudebníkovi
OBECNÁ CHARAKTERISTIKA
- literární žánr – novela
- literární druh – epika
- literární forma – próza
- literární směr – dílo není psáno v konkrétním směru
JAZYK
- spisovná čeština
- ponechání španělských výrazů k oživení děje, rybářské pojmenování
- metoda ledovce (vše nepodstatné je eliminované, psaní za využití podtextu)
- nejsou zde konkrétní pojmenování (Santiago není oslovován jménem, ale jako stařec)
- odkazy ke křesťanské symbolice, nepoužívá adjektiva
KOMPOZICE
- chronologická
- text není nijak formálně členěn
- vypravěč er – forma
- rok vydání – 1952
- prostředí díla – vesnice poblíž Havany na Kubě, 40. léta 20. století
- tematika – kubánský rybář, který chce po 84 dnech chytit rybu
- motiv – moře, rybaření, smrt, výhra, prohra, stáří, mládí
- inspirace autora – Kuba samotná, kam se odstěhoval
- jméno díla – podle hlavní postavy díla a místa, kde se děj odehrává
- adaptace – filmové zpracování z roku 1957
MYŠLENKY DÍLA
- zobrazit nekonečný boj člověka s přírodou, člověk by měl být vytrvalý a neměl by se vzdávat
- smyslem je poukázat na obrovskou lidskou statečnost a velkou duševní sílu
- úvaha o hrdinství člověka, oslava lidské nezdolnosti
- smyslem lidského života není zisk, bohatství, ale hluboké uspokojení a čestný zápas
KRITIKA A VLIV DÍLA
- po publikaci v časopise zaznamenala velký ohlas a byla zařazena mezi autorova vrcholná díla
- kritici považují toto dílo za symbolické
- dílo se stalo inspirací pro Škvoreckého a Lustiga
HLAVNÍ POSTAVY
- Martin – hostinský
- Perico – přítel Santiaga
- stařec Santiago – odvážný kubánský rybář s pevnou vůlí, velmi vytrvalý
– smysl života vidí v rybaření
– ovládá schopnost přetrpět každodenní stereotyp
– Santiago je sice starý, zato velmi silný člověk
– se svým velkým úlovkem se jakýmsi způsobem ztotožňuje
- chlapec Manolin – starcův nejbližší přítel, jezdí s ním rybařit
– pomáhá mu a stará se o něj
– hodný, ochotný, citlivý, obětavý, starce má rád