SVĚTOVÁ LITERATURA po 45
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
SVĚTOVÁ LITERATURA
PO ROCE 1945
HISTORICKÝ KONTEXT
válečné události (druhá světová válka, holocaust)
poválečný neklid
globální problémy lidstva (drogy, nemoci, oteplování, úbytek půdy a surovin, přelidnění, znečišťování planety, terorismus, rasismus aj.)
poznávání a dobývání vesmíru, rozvoj vědy a techniky (internet, virtuální technologie)
Umělecké směry a znaky
OBRAZ VÁLKY
literatura faktu – různé paměti, deníky, autentické zážitky (Cherchyl, George Patton)
díla beletrická (E. M. Remarque, Styron)
BEAT GENERATION (Beat – zbitý, unavený //Beatific – blažený) (Charles Bukowski, Ken Kesey)
USA 60. let 20st.
vzpoura proti konzumnímu způsobu života, snaha nezařadit se do společnosti
hledání vnitřní svobody, snaha docílit jakési extáze
sklon výstřednosti, šokující móda, tuláctví, jazzová hudba, alkohol, drogy –východní filosofie (buddhismus), v literatuře bezprostřednost –otevřenost výpovědí
SCI-FI (G. Orwell, I. Asimov)
neskutečné světy, věda a technika
vize totalitní společnosti
utopie a antiutopie
EXISTENCIONALISMUS (Albert Camus, Jean Paul Sartre)
zabývá se problematikou bytí člověkem
pocity osamocení absurdity, bezvýchodnosti úzkosti
FRANCOUZKÝ NOVÝ ROMÁN (Michel Butor)
často chybí děj i zřetelné postavy (bezejmenné), skutečnost je redukována na popis věcí a jevů
bez časoprostorové chronologie, několik úhlů pohledu
experimenty s jazykem, úvahy
NEOREALISMUS (Alberto Moravia)
italská poválečná literatura (i film)
návrat k realistické tradici, důraz kladen na fakta, věci, jevy
předkládány bez souvislosti a promyšlení
kompozice – vztahy mezi sděleným nachází čtenář sám
ABSURDNÍ DRAMA (Samuel Beckett)
jazyk, ztrácí svou sdělovací funkci. Přestává být nástrojem komunikace – Chaotické dialogy, chybí souvislí děj
Absurdita – životní pocit bezmocného člověka, který není schopen komunikovat s okolím – postrádá smysl života
MAGICKÝ REALISMUS (M. Bulgakov)
v zemích se silnou tradicí ústní lidové slovesnosti a mytologie
základní princip prolínání dvou světů, svět reálný a magický, fantazijní a mytologický
POSTMODERNISMUS (Umberto Eco)
termín poprvé použit v souvislosti s architekturou, odpor k modernosti za každou cenu
v literatuře negativní postoj k pouhému formálnímu experimentování (nový román)
spojování žánrů a stylů – dílo současně detektivka, historický román, filozofický spis
promlouvá k širokému okruhu čtenářů
možnost různých výkladů díla