Tartuffe
Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.
Název knížky: Tartuffe
Žánr: klasicistní veršovaná satirická komedie
Autor: Moliere: (vl. jm. Jean-Baptiste Poquelin, 15.1. 1622 - 17.2. 1673)
fr. dramatik, autor více než třiceti her
narozen v Paříži v zámožné měšťanské rodině
1643 - založil divadelní společnost Illustre Thétre, která však byla r. 1645 rozpuštěna
1657 - návrat do Paříže, dostalo se mu výsady hrát před Ludvíkem XIV
pro své kritické názory měl mnoho nepřátel mezi církví, pobožnůstkáři i herci z jiných divadelních společností, ale ve své kritice nepolevoval
od roku 1665 trpěl tuberkulózou, ale stále hrál a zemřel na scéně při čtvrtém představení „Zdravého nemocného“
po smrti byl na zákrok církve jeho hrob otevřen a Moliére byl zahrabán do neposvěcené země mezi sebevrahy a zločince
další díla: Směšné preciózky, Škola žen, Radosti kouzelného ostrova, Misantrop, Lakomec, Don Juan, Zdravý nemocný
Místo a doba děje: Odehrává se v Pařížském domě bohatého Orgona, zřejmě v sedmnáctém století
Téma: Pařížský šlechtic Orgon se nechá nachytat svatouškovstvím žebráka Tartuffa, vezme ho do svého domu a nakonec na něj přepíše všechen svůj majetek.
Hlavní postavy:
Tartuffe - žebrák, intrikán, přetvařující se
Orgon - pařížský šlechtic, dobrák, který nechal přepsat svůj majetek na Tartuffa
Elmíra - Orgonova druhá žena
Kompozice:
Expozice: Ostatní postavy si začnou všímat podezřelého jednání Tartuffa
Kolize: Tartuffe získává stále více důvěry Orgona, ten mu chce dát svou dceru za ženu
Krize: Tartuffe se pokouší svádět Orgonovu manželku, on jí nevěří, aby dokázal, že věří Tartuffovi, přepíše na něho svůj majetek
Peripetie: Elmíra nachystá důkaz, že se Tartuffe přetvařuje, Orgon procitne, ale hrozí mu ztráta majetku
Katastrofa: Zásah krále
Jazykové prostředky:
každá postava mluvila jiným jazykem
Kleantes používal spisovná slova, dlouhá souvětí, bohatou slovní zásobu a inteligentní obraty
Dorina mluvila prostým jazykem („co na srdci, to na jazyku“), šikovně vyjadřovala vlastní názor
Tartuffe mluví podle situace, např. když vyznává lásku Elmíře „Ta láska, která v nás nad věčnou krásou žasne, nebrání milovat, co na zemi je krásné…A není tedy div, že naše srdce tlukou i nad nádherou děl, co vyšla z božích rukou.“, když ho Orgon vyhazuje z domu „Jen si moc nehrajte! To vyletíte – vy!... Však já vás naučím, spoléhat na triky a spřádat proti mně zbabělé intriky.“
urážky („Ovšem, pan filozof!“, „Ten farizej, ten taškář vypráskaná…“, „Lump je to! Mizera! Bestie!“)
přirovnání (krokodýlí slzy, „trn by hnedka venku byl z oka“)
citoslovce na dokreslení dialogů (Fuj!, „Ach, Bože můj!“, „Tak zmizte! Šup!“)
málokdy se vyskytovaly archaismy, většina projevů se rýmovala
Aktuálnost díla: Kniha poukazuje na špatné lidské vlastnosti – chamtivost, povýšenost, faleš, což patří i mezi hlavní témata dnešní doby, nejen literární tvorby.