Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Umberto Eco - Jméno růže

DOCX
Stáhnout kompletní materiál zdarma (17,48 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOCX.

UMBERTO ECO ,, Jméno růže“ POSTMODERNISMUS Žánr:EPIKA, PRÓZA Druh:HISTORICKÝ ROMÁN/DETEKTIVNÍ Slovní zásoba:ARCHAISMY, RETROSPEKTIVA, LATINSKÁ CITOVÁNÍ Vypravěč:ADSO Z MELKU Hlavní postavy:ADSO Z MELKU -mladý a naivní mnich, vypravěč a autor rukopisu, doprovází svého učitele Viléma (žák Vilemův) VILÉM Z BASKERVILLU - jeho učitel, geniální, moudrý a vzdělaný, racionálně uvažující člověk (tzv. středověký Sherlock Holmes), bývalý inkvizitor ADELMO- mladý mnich a iluminátor, 1. mrtvý ABBONE- opat, který požádá Viléma po příjezdu, aby vyřešil vraždu Kompozice:DĚLENO NA DNY - 7 KAPITOL;ICH - FORMA(psané formou kroniky - datum, co se událo) Prostředí: BENEDIKTÝNSKÝ KLÁŠTER V SEVERNÍ ITÁLII(Italské opatství) Čas, doba:KONEC LISTOPADU1327 (14. století) Děj:Vypravěčem je Adso, jenž ve stáří na základě přeloženého rukopisu retrospektivně popisujeudálosti,které zažil jako mladík, když doprovázel svého učitele Viléma na cestách po Itálii.Adso a Vilém cestují po italských opastvích. Když oba dorazí do benediktýnského kláštera – kde mám proběhnout schůzka zástupců císaře a papeže - Vilém je proto po svém příjezdu požádán, aby vyřešil vraždu jednoho z mnichů Adelma, který byl nalezen pod hradbami kláštera (právě do doby než proběhne schůzka). Čím déle ale pátrá, tím více se stává vražd. Hned následujícího rána byl v kádi z prasečí krve ze zabíjačky objeven mrtvý mnich Venantius. Další mrtvé tělo bylo nalezeno ve vaně s citrusovými lístky. Všichni mniši, propadají panice, že se jedná o proroctví Apokalypsy. Vilém s lékařem Severinem prohlížejí další tělo. Najdou společný znak – černý prst a také jazyk. Už se ví, že se nejednalo o proroctví.Klášter má jedno velké tajemství - knihovnu, která je pro svoji neproniknutelnost nazývána labyrintem. Vilém má stále větší podezření, že knihovna skrývá veškeré odpovědi k jeho otázkám, a tak se i přes zákaz v knihovně pátrat oddává svému rozumu, aby nakonec odhalil vraha.Vilém rozluštil tajný nápis nad zrcadlem adostává se do knihovny.Na diskuzi se mezitím pomalu sjíždějí mnichové z různých opatství a koutů země. Je pozván i Bernardo Gui inkvizitor, který se nemá rád s Vilémem. Gui přistihne Salvatora a dívku (do které je Adso zamilovaný) při vykonávání satanského obřadu. Dívka je nařčena z čarodějnictví. Gui odsuzuje dívku, Salvátora a jednoho mnicha k trestu smrti na hranici. V místnosti v knihovně už na Viléma čeká starý mnich Jorg, který nenáviděl smích a otrávil stránky „té“knihy. Nabádá Viléma, aby si jí prohlédl, načež netuší, že Vilém má ochranné rukavice. V knihovně dojde k požáru, Jorg umírá a Adso s Vilémem se dostanou ven. Na hranici začíná poprava. Dívku osvobodí místní lidé, ale Salvátor a mnich uhoří. Gui narychlo odjíždí z opatství, ale sjede ze skály a zabije se. Vilém a Adso opouštějí zničené opatství. Při cestě dolů stojí dívka u cesty a čeká na Adsa. Adso se na chvíli zastaví, obejme dívku a se slzami v očích následuje svého učitele a mistra. UMBERTO ECO: Italský filosof, spisovatel, estetik a semiolog (= nauka o znakových systémech piktogramy, dop. značNa přání otce studoval práva, ale nedostudoval jeJeden z nejvýznamnějších autorůPOSTMODERNISMUProfesor na univerzitě v Bologni, prezident univerzity v San MarinuZískal mnoho ocenění prestižních světových univerzitDvakrát navštívil Prahu (roku 2000 převzal cenu Nadace Havlových VIZE 97) Další díla:PRAŽSKÝ HŘBITOV, BAUDOLINO, OSTROV VČEREJŠÍHO DNE POSTMODERNISMUS – CHARAKTERISTIKA DOBY: Neboli také POSTMODERNA(evropský myšlenkový, umělecký a životní směr konce 20. Století)Je reakcí na přílišný modernismus, odmítá avantgardu a snaží se vracet k osvědčeným tématůmVzniká v 60. letech, nejprve v architektuřeLiterární tvorba reaguje na změněnou podobu současného světa, proměňují se životní a umělecké hodnotyKritika pokroku, odmítání koncepce jediného cíle a jediné pravdy DALŠÍ AUTOŘI: ALBERTO MORAVIA (Itálie) VLADIMIR NABOKOV (USA) ROBERT MERLE (Francie)

Témata, do kterých materiál patří