Jak Začít?

Máš v počítači zápisky z přednášek
nebo jiné materiály ze školy?

Nahraj je na studentino.cz a získej
4 Kč za každý materiál
a 50 Kč za registraci!




Větná skladba

DOC
Stáhnout kompletní materiál zdarma (71.5 kB)

Níže je uveden pouze náhled materiálu. Kliknutím na tlačítko 'Stáhnout soubor' stáhnete kompletní formátovaný materiál ve formátu DOC.

Přívlastek neshodný (Pkn) se neshoduje se členem řídícím, skloňuje se pouze řídící podstatné jméno (1. pád - cesta údolím., 7. pád - cestou údolím).

Příklady: vůně šeříků, pohled z okna, návrat domů, touha vrátit se. Bývá za podstatným jménem.Přívlastek několikanásobný: bílé, modré a červené květy.

Přívlastek postupně rozvíjející: moje druhá nejoblíbenější knížka.

Přívlastek volný můžeme vynechat, aniž by se změnil smysl věty; oddělujeme jej čárkami: Zahrada, obehnaná plotem, nádherně kvetla.

Přívlastek těsný nelze vynechat, aniž by se změnil smysl věty; neoddělujeme jej čárkami: Žáci přihlášení do soutěže se sejdou před vchodem.

strana 3

PŘÍSTAVEK pojmenovává jinými slovy tutéž skutečnost jako větný člen, k němuž je připojen = přistaven. Tento rozvíjející větný člen je souřadně spojen s jiným členem věty na základě vztahu přistavování:

Psychologie, věda o psychice člověka, mě zajímá.

Je volně připojen za podstatné jméno, někdy pomocí spojek neboli, čili, aneb, např. Dášenka čili Život štěněte. Popř. je uvozen výrazy a to, totiž, tj.

V řeči je oddělen pauzami, v písmu čárkami nebo pomlčkami.

Naproti tomu jsou několikanásobné větné členy připojeny vztahem přiřazování. Členy mají ve větě stejnou platnost, každý člen označuje jinou skutečnost: V kině jsem viděl Zbyňka, Milana a Patrika. V rámci přiřazování pak rozeznáváme významové poměry: slučovací, stupňovací atd.

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (PU) vyjadřuje okolnosti a vztahy, kterými blíže určuje význam řídícího členu. Závisí na slovese (kráčel pomalu), přídavnému jménu (kráčející pomalu) nebo příslovci (velmi pomalu).

Druhy příslovečných určení: - místa (PUM) - kde, odkud, kudy, kam? Odjel do Prahy.- času (PUČ) - kdy, odkdy, jak dlouho? Udělá to zítra.- způsobu (PUZ) - jak, jakým způsobem? Učí se svědomitě.- míry (PU mí) - jak moc, kolik, o kolik? Příliš dlouze.- příčiny (PU př.) - proč, z jaké příčiny? Pro neznalost neobstál.- účelu (PU úč.) - proč, za jakým účelem? Hrál pro potěšení.- podmínky (PU pod.) - kdy, za jaké podmínky? Při vší ochotě se to podařilo.- přípustky (PU pří.) - přes jakou skutečnost? Přes velké potíže to dokončil.

Pro zajímavost méně obvyklé druhy příslovečných určení:- prostředku: Jel autem.- původu: Vyrábět ze dřeva. - původce děje: Byl ujištěn přítelem. - ve větách s trpným rodem - výsledku děje: Proměnil se v havrana.

DOPLNĚK (D) závisí současně na podstatném jménu a slovese. Často následuje po slovesech smyslového vnímání (vidět, slyšet). Může být vyjádřen: příd. jménem (Sestra dorazila utrmácená.), podstatným jménem - často v 7. pádě (Vyučil se zedníkem. Komenský se proslavil jako (coby) pedagog.), zájmenem (Přišel sám.), číslovkou (Skončil druhý. Do cíle doběhl jako první.), infinitivem (Viděl sýkorku poletovat.), přechodníkem (Koukali smějíce se.).

Témata, do kterých materiál patří